تکنولوژی

سامانه هشدار زودهنگام خواب آلودگی راننده به دست متخصصان داخلی ساخته شد

سامانه هشدار زودهنگام خواب آلودگی راننده به دست متخصصان داخلی ساخته شد

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری آزمایشگاه واقعیت مجازی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی موفق به ساخت سامانه هشدار زودهنگام خواب آلودگی راننده شدند.

رضا نریمانی، دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی رایانه با اشاره به نقش ۳۷ درصدی خواب آلودگی در بروز سوانح رانندگی گفت: پژوهش های مختلفی در سطح دنیا برای پیش گیری از خواب آلودگی انجام شده،  ولی هنوز سامانه ای که به صورت تجاری قابلیت هشدار به راننده در موقع مناسب را داشته باشد به بازار عرضه نشده است.

وی با بیان اینکه این پژوهش با هدف ساخت بومی سامانه هشدار زودهنگام خواب آلودگی، صورت گرفت، افزود: در تحقیقات اولیه این پروژه از شبیه ساز رانندگی در آزمایشگاه واقعیت مجازی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی ساخته شده ، استفاده کردیم و با کمک آن توانستیم بسیاری از رفتارهای راننده را بررسی کنیم.

نریمانی گفت:

در این شبیه ساز طی پژوهش های گوناگون، علائم رفتاری راننده شامل مواقع خواب آلودگی و اعتیاد به همراه امواج مغزی استخراج و ثبت شده اند.

وی به عنوان پژوهشگر بخش ساخت سامانه افزود: پس از جمع‌آوری داده ها و به دست آمدن الگوریتم خواب آلودگی، پژوهش وارد مرحله ساخت شد که طی آن با نصب دوربین های گوناگون ثبت حرکات چهره و چشم های راننده و همچنین حسگرهای سرعت، شتاب، تغییرات زاویه فرمان و دیگر متغیرهای خودرو داده های رانندگی جمع آوری شد.

پژوهشگر طرح افزود: در این سامانه که مراحل نهایی ساخت خود را طی می کند،این اطلاعات با فرکانس های مختلف وارد پردازنده مرکزی شده و با شروع علائم خواب آلودگی، با توجه به سطح هوشیاری راننده، تصمیمات مختلفی گرفته می شود.

وی تصریح کرد: برای مثال در یک حدی از هوشیاری،  امکان فعال کردن هشدار دهنده های مختلف صوتی، تصویری، لرزشی و همچنین ارسال پیام متنبی مبتنی بر خواب آلوده بودن راننده به اولین پلیس راه وجود دارد.

در مراحل آینده این طرح، که مرحله تحقیقاتی آن در حال انجام است، پس از تشخیص خواب آلوده بودن راننده، دستگاهی به نام دستیار راننده، کنترل خودرو را در اختیار گرفته و آن را به اولین توقف گاه هدایت می کند.این طرح به راهنمایی دکتر صدیقی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مشاورت دکتر نحوی از دانشگاه صنعتی خواجه نصیر انجام شده است.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ



ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل