مقالات

شگفت آور ترین تصاویر نجومی چند وقت اخیر

شگفت آور ترین تصاویر نجومی چند وقت اخیر

 ایرما همچنان می تازد

ماهواره هوایی GOES East متعلق به ایالات متحده این منظره تمام صفحه از نیمکره غربی با در چهارشنبه ۶ سپتامبر به ثبت رساند. طوفان ایرما که به رده ۵ از مقیاس باد و طوفان  Saffir-Simpson تعلق دارد از جزیره سنت مارتین گذر کرده و راه خود را به سمت جزایر ویرجین بریتانیا در پیش گرفته است. طوفان از سمت شرق خود ویژگی های طوفان های گرمسیری را دارد که در اقیانوس اطلس به شدت در حال تقویت شدن است و به سمت کارائیب در حال پیشروی است. 

در پیشگامIT بیشتر بخوانید : طوفان ایرما وضعیت در کائیب و فلریدا را اضطراری کرد !

اسپیس‌ایکس X-37B را پرتاب کرد

در۱۶ شهریور ، موشک فالکون ۹ متعلق به شرکت SpaceX فضاپیما  X-37B متعلق به نیروی هوایی ایالات متحده را به مداری از زمین پرتاب کرد. این فضاپیما رباتیک در مدار زمین پنجمین ماموریت سری خود را برای ارتش رهبری می‌کند. این ماموریت که OTV-5 نام دارد اولین ماموریت فضاپیما X-37B است که پیشرانه ای از شرکت SpaceX آن را هدایت می‌کند. 

در پیشگامIT بیشتر بخوانید : پرتاب فضاپیمایی محرمانه توسط SpaceX

 نمایی از Enceladus که کاسینی ثبت کرد

فضاپیما کاسینی که یک دهه گذشته را به دور سیاره زحل در حال گردش بوده ،‌ در تمان این مدت اقمار این سیاره را مورد بررسی قرار میداد. در روز ۱ آگوست ، زمانی که کاسینی در ۱۸۱ هزار کیلومتری Enceladus (یکی از اقمار زحل) قرار داشت ، مجموعه ای تصاویر از آن ثبت کرد. دانشمندان این پروژه آن‌ها را با هم ترکیب کردند و این انیمیشن را از این منظره منحصر به فرد خلق کردند.

در پیشگامIT بیشتر بخوانید : پایان بزرگ کاسینی به روایت تصاویر ناسا

 اولین قدم بر روی زمین بعد از ۶۶۵ روز

سه تن از خدمه ایستگاه فضایی در روز شنبه ۱۱ شهریور با فرودی ملایم در جلگه ای در قزاقستان از ایستگاه فضایی بین المللی به زمین بازگشتند. انفجار های درون شش موتور "فرود نرم" در فضاپیما سایوز در کاهش سرعت و قدرت این فرود موثر بودند. در درون سایوز ، پگی ویتسون نیز به همراه دو تن دیگر حضور داشت. کسی که رکورد حضور مدت زمان حضور در فضا را در میان فضانوردان آمریکایی با ۶۶۵ روز در اختیار دارد.

دو کهکشان در قابی از هابل

یک تصویر جدید از تلسکوپ فضایی هابل ، مرکز چگال دو کهکشان با نام های MCG+01-38-004 (قرمز رنگ) و MCG+01-38-005 (آبی رنگ) را نشان می‌دهد. این دو کهکشان متعلق به صورت فلکی دوشیزه (Virgo یا سنبله) هستند.

نام های رسمی بخش های مختلف پلوتو

 اتحادیه بین‌المللی نجوم (IAU) به صورت رسمی ۱۴ نام برای بخش های مختلف سطح پلوتو تصویر کرد‌ ؛ از جمله "Tombaugh Regio" که از این پس به جای قلب مشهور این سیاره کوتوله استفاده می‌شود و همچنین "Sputnik Planitia" که به دشت نیتروژنی یخی پلوتو که بخش سمت چپ قلب پلوتو را تشکیل می‌دهد‌‌ ، اطلاق می‌شود.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ



ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل