مقالات

کشف اکسید تیتانیوم در سیاره فراخورشیدی WASP-19b

کشف اکسید تیتانیوم در سیاره فراخورشیدی WASP-19b

گزارش های جدید حاکی از آن است که در آسمان یکی از سیارات بزرگ فراخورشیدی ذرات اکسید تیتانیوم کشف شده است.

ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ اروپایی VLT در شیلی ، اثراتی از این ماده را در اتمسفر سیاره WASP-19b کشف کرده اند. سیاره ای بزرگ با دمایی بسیار بالا واقع در ۸۱۵ سال نوری دورتر از زمین.

رایان مک‌دونالد از محققان این پژوهش می‌گوید : وجود اکسید تیتانیوم در اتمسفر این سیاره میتواند اثرات قابل توجه ای بر دما و ساختار اتمسفر آن داشته باشد. یک اثر احتمالی میتواند وارونگی دما باشد. محققان می‌گویند اگر اکسید تیتانیوم به اندازه کافی وجود داشته باشد ، از ورود و خروج گرما به بیرون از اتمسفر یا در جهت برعکس جلوگیری میکند و این موضوع سبب می‌شود دمای لایه های بالایی نسبت به لایه های پایینی بیشتر باشد. همانند پدیده ای که در استراتوسفر زمین رخ میدهد ؛ در زمین عامل این اتفاق ملکول های ازون هستند.

طرح زیر از سیاره  WASP-19b حاکی از وجود اکسید تیتانیوم در اتمسفر آن است. تیتانیوم عامل پدیده وارونگی در اتمسفر این سیاره است.

سیاره  WASP-19b به طرز باورنکردنی به ستاره میزبان خود نزدیک می‌شود و هر ۱۹ ساعت یکبار ، یک مرتبه به دور آن می‌چرخد. به نظر می‌رسد درجه حرارت اتمسفر آن بیش از ۳۶۰۰ درجه سیلیسوس یا معادل ۲۰۰۰ درجه فارنهایت باشد.

تیم تحقیقاتی، به رهبری الیار صداقتی از رصد خانه جنوبی اروپا، بیش از یکسال با استفاده از تلسکوپ VLT بر روی این سیاره مطالعه انجام دادند و در این مطالعه از ابزار FORS2 بهره بردند تا در نهایت مقدار کمی اکسید تیتانیوم ، آب و عصاره سدیم را در هوای اطراف این سیاره شناسایی کردند.

 تصویر گرافیکی زیر مسیر نمادین عبور نور از اتمسفر سیاره فراخورشیدی WASP-19b را قبل از رسیدن به زمین نشان می‌دهد. دانشمندان در اتمسفر این سیاره اکسید تیتانیوم کشف کرده اند.

آقای صداقتی اضافه می‌کند : شناسایی چنین ملکولهایی کار چندان بزرگی نیست. نه تنها به اطلاعاتی از کیفیت این مواد نیاز است بلکه باید تجزیه و تحلیل های پیچیده ای را نیز بر روی آن‌ها انجام داد. ما از الگوریتمی استفاده کردیم که میلیون ها طیف را مورد بررسی قرار می‌دهد و بدین وسیله ساختار های شیمیایی ، درجه حرارت و جزئیات ابر ها و غبار ها را اندازه گیری میکند تا سرانجام بتوان به وسیله این اطلاعات به یک نتیجه گیری رسید.

بعلاوه ، اطلاعات بیشتر در مورد سیاره WASP-19b باید بتواند به طور کلی مدلسازی محققان را در مورد اتمسفر سیارات فراخورشیدی بهبود ببخشد. مطالعه و بررسی سیارات فراخورشیدی در این سطح و با این جزئیات بسیار امیدوار کننده و هیجان انگیز است.

نتایج این تحقیقات ۱۳ام سپتامبر ۲۰۱۷ در مجله Nature به چاپ رسید.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ



ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل