نحوه افزایش FPS بازی‌های لپ تاپ

نحوه افزایش FPS بازی‌های لپ تاپ

FPS چیست؟

نرخ فریم در ثانیه را FPS یا فرم ریت گویند. حفظ نرخ بالای فریم در ثانیه مزیت رقابت شما را در بازی حفظ می‌کند. اگر از لپ تاپ استفاده می‌کنید و در هنگام بازی‌ کردن با کمی تأخیر مواجه می‌شوید، می‌توانید چند مرحله که مخصوص لپ تاپ است، انجام دهید تا به شما در افزایش FPS کمک کند.

دلایل کم بودن FPS چیست؟

یکی از دلایل کاهش FPS این است که لپ تاپ شما منابع یا قدرت کافی برای اجرای آن برنامه را دریافت نمی‌کند. برای رفع این ایراد، در ابتدا می‌بایست دلیل اصلی مشکل مشخص شود، که احتمالا نتیجه دریافتی یک یا چند عامل زیر است.

  • مشکلات مربوط به برق: ممکن است لپ تاپ به درستی به برق متصل نشده باشد و یا در حالت استفاده از خود باتری باشد. در زمانی که لپ تاپ بر روی حالت باتری قرار دارد، لپ تاپ‌ها تمایل دارند تا عمر باتری را به صورت بهینه مصرف کنند، بجای اینکه سرعت سیستم از جمله نرخ فریم را به خطر بیاندازند.
  • مشکلات دما: دمای لپ تاپ ممکن است بیش از حد بالا برود. عملکرد سنگین بر روی گرافیک لپ تاپ و استفاده زیاد از منابع آن می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد لپ تاپ شما شود، که این امر باعث افت شدید FPS می‌شود.
  • مسائل مربوط به منابع: ممکن است شما منابع کافی برای اجرای برنامه خود نداشته باشید. همه برنامه‌های موجود در لپ تاپ شما از سخت‌افزارهای موجود مانند حافظه، CPU و دیسک استفاده می‌کنند. مصرف زیاد این منابع باعث می‌شود تا در زمان اجرای بازی، بر FPS شما تأثیر بگذارد.
  • مشکلات درایور: ممکن است درایور گرافیک شما قدیمی شده باشد و یا ممکن است برنامه‌ها نصب شده بر روی لپ تاپ، لپ‌ تاپ شما را مجبور کنند، تا آخرین درایورها را داشته باشند. اگر این معیار برآورده نشود، ممکن است عملکرد صفحه نمایش به همان اندازه ممکن مفید نباشد.

افت FPS در لپ تاپ‌های رده پایین رایج است، اما این نکته ضروری است، که بدانید، حتی لپ تاپ‌های رده بالا نیز ممکن است، این اشتباه را تجربه ‌کنند. بنابراین، قبل از اینکه تصمیم بگیرید پول خود برای ارتقاء لپ تاپ خود خرج کنید، در ابتدا راه حل‌های سریع پیشنهاد شده در این متن را امتحان کنید.

برنامه مصرف برق خود را تغییر دهید

یکی از فاکتورهایی که باید در نظر گرفته شود، برنامه مصرف برق لپ تاپ شما است. اکثر لپ تاپ‌ها دارای حالت صرفه جویی در مصرف برق هستند که می‌توان برای بهینه‌سازی عمر باتری آن را فعال کرد. با این حال، این امر بر FPS بازی‌ها تأثیر منفی می‌گذارد زیرا در این زمان سیستم بیشتر بر روی صرفه‌جویی در مصرف انرژی تمرکز می‌کند و تمرکز کمتری بر روی عملکرد کار دارد.

برای اینکه از این موضوع اطمینان پیدا کنید که سیستم شما در بالاترین سطح عملکرد خود قرار دارد، تا همه فرایندهای خواسته شده توسط شما را اجرا کند، گزینه power روی لپ تاپ را در بالاترین حد عملکرد موجود، قرار دهید. خوشبختانه در ویندوز 10 به راحتی می‌توانید از طریق پنجره "Power Options" به این مرحله دست پیدا کنید. بر روی گزینه "Power Options"، در نوار وظیفه کلیک سمت راست کرده و به آن دسترسی پیدا کنید. 

سپس صفحه دیگری برای شما باز می‌شود، که در این صفحه گزینه "High Performance" را انتخاب کنید تا لپ تاپ شما برای اجرای برنامه‌ها تقویت شود.   

  

هنگامی که لپ تاپ شما در این سطح قرار دارد، باتری آن به سرعت تخلیه می‌شود‌، بنابراین به شدت توصیه می‌شود تا در هنگام انجام بازی‌های کامپیوتری، دستگاه خود را به برق متصل کنید.

در حالی که لپ تاپ شما در حال شارژ شدن است بازی کنید

نگهداری عمر باتری لپ تاپ برای افرادی که از برق جدا می‌شوند، از اهمیت بالایی برخوردار است. متأسفانه زمانی که لپ تاپ شما فقط از باتری خود استفاده می‌کند، بسیار کندتر کار می‌کند. اگر با لپ تاپ خود که در حالت باتری قرار دارد، در حال بازی کردن می‌باشید، قطعا زمان بدی را تجربه خواهید کرد.

به دو دلیل در هنگام انجام بازی با لپ تاپ می‌بایست آن را شارژ کرد: 1- سرعت شما را افزایش می‌دهد و 2- در این هنگام لپ تاپ شما سردتر می‌ماند. لپ تاپ شما می‌داند چه زمانی باتری پر می‌شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد ، لپ تاپ شما از از باتری استفاده نمی‌کند و از برق خروجی از سوکت، برای حفظ طول عمر باتری حتی در صورت شارژ کامل استفاده می‌کند. 

تهویه لپ تاپ خود را تقویت کنید

استفاده طولانی مدت از لپ تاپ، باعث گرم شدن بیش از حد لپ تاپ شما می‌شود که این امر منجر به کاهش FPS می‌شود. البته، شما نمی‌خواهید به دلیل تاخیر به وجود آمده در بازی، بازنده شوید. بنابراین، حداقل تلاش کنید، موقعیت و خنک کننده لپ تاپ خود را برای تهویه بهتر آن بهبود دهید.

چندین محصول برای بهبود تنظیمات شما در دسترس است. برای کاهش دمای لپ تاپ هنگام انجام دادن بازی می‌توانید از فن‌های خارجی یا پدهای خنک کننده خریداری و   استفاده نمایید.

در ادامه برای خنک نگه داشتن سیستم‌ خود در هنگام بازی کردن می‌بایست از محل قرار دادن لپ تاپ خود بسیار آگاه باشید. قرار دادن لپ تاب بر روی تشک فومی اصلا توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است راه هوایی سیستم خنک کننده لپ تاپ شما را مسدود کند. مطمئن شوید که لپ تاپ خود را روی یک ماده پایدار و محکم با جریان هوای کافی قرار دهید.

کم کردن ولتاژ CPU

 بزرگترین مشکل لپ تاپ‌ها، گرما است. بر خلاف رایانه‌های شخصی که فضای زیادی برای قرار گرفتن فن‌ها در آن‌ها وجود دارد، لپ تاپ یک آجر نازک با چند مدار است. اگر داشتن فن در کنار لپ تاپ گرمای آن را کاهش نمی‌دهد ، باید سعی کنید ولتاژ CPU خود را کم کنید.

CPU ها روی لپ تاپ به سرعت گرم می‌شوند و این امر می تواند به سرعت به آن آسیب برساند. شما نه تنها عمر CPU خود را به خطر می‌اندازید‌، بلکه داغ شدن بیش از حد آن نیز باعث می شود عملکرد آن کاهش یابد.

کاهش دادن ولتاژ به این معنی است که قدرت برقی که در حال وارد شدن به CPU شما است را کاهش دهید. این کار گرمای CPU شما را کاهش می‌دهد و آن را خنک نگه می‌دارد. ممکن است فکر کنید که هرچه برق با قدرت کمتری  وارد شود، به معنای پردازنده ضعیف‌تر است ، اما CPU سردتر و پایدارتر، عملکرد بهتری خواهد داشت. ابزارهایی مانند Intel Tuning Utility از جمله برنامه‌های آزمایش شده موجود در بازار است که برای این امر ساخته شده و  باید آن را امتحان کنید.

عملکرد لپ تاپ خود را آزمایش کنید

فقط به این دلیل که لپ تاپ شما دارای GPU است، بدان معنا نیست که شما یک ابر کامپیوتر دارید. گاهی اوقات، لپ تاپ شما به صورت کلی عملکرد بدی دارد. اگر سیستم شما هنوز به همان سرعت و آنطور که می‌خواهید عمل نمی‌کند‌، پیشنهاد می‌شود عملکرد آن را با سایر لپ تاپ‌های همان مدل لپ تاپ خود مقایسه کنید.

معیار کاربر GPU یک راه عالی برای آزمایش عملکرد لپ تاپ شما است. شما خواهید دید که سرعت رایانه شما در مقایسه با سایر مدل‌های همانند آن چقدر است.

FPS را برای تجربه یک بازی بهتر ارتقا دهید

راه‌های زیادی برای افزایش FPS و در نهایت بهبود تجربه بازی شما وجود دارد، اما لپ تاپ‌ها دارای ترفندهای خاصی هستند که با رایانه‌های رومیزی متفاوت هستند. در نهایت، همه چیز در مورد پایین نگه داشتن گرما‌، اطمینان از اینکه GPU شما به طور کامل استفاده می‌شود و تحقیق کردن در مورد مدل لپ تاپ شما بر می‌گردد.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ

ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل