سخت افزار آموزش کامپیوتر و موبایل

حل مشکل CPU fan error | چگونه می‌توان این مشکل را رفع کرد؟

حل مشکل CPU fan error | چگونه می‌توان این مشکل را رفع کرد؟

حل مشکل CPU fan error در کوتاه‌ترین زمان

یکی از مشکلات رایجی که سیستم‌های کامپیوتری با آن‌ها مواجه می‌شوند، ارور سی پی یو فن است. این ارور دلایل بروز مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به به‌هم خوردن تنظیمات بایوس، مشکل خرابی اتصال و سوکت‌ها، خرابی فن، کثیفی فن و عدم برخورداری از خمیر سیلیکون اشاره کرد. برای حل مشکل CPU fan error باید به صورت مرحله به مرحله اقدام کنید. توصیه می‌کنیم برای این منظور، ابتدا به سراغ ساده‌ترین تنظیمات بروید.

چرا باید سریعا برای حل مشکل CPU fan error اقدام کنید؟

ارور سی پی یو فن، اروری است که مربوط به خنک‌کنندگی فن روی پردازنده می‌شود. به طور کلی، قطعات الکترونیکی مانند پردازنده به حرارت و دمای بالا بسیار حساس هستند. همین موضوع باعث شده است تا روی پردازنده‌ها فن‌هایی قرار داشته باشند تا بتوانند دمای پردازنده را روی حالت نرمال نگه دارند.

بالا رفتن دمای پردازنده منجر به کاهش کارایی آن می‌شود. در عین حال، حرارت بالا می‌تواند به رشته‌های داخل پردازنده آسیب وارد کند و باعث از بین رفتن آن شود. به همین خاطر، توصیه می‌کنیم حتما در صورتی که با مشکل فن سی پی یو و ارور مربوط به آن مواجه شدید، سریعا اقدام به رفع آن کنید. در غیر این صورت، ممکن است به‌جای چند صد هزار تومان هزینه، مجبور به پرداخت چند میلیون تومان شوید.

 

فن سی پی یو معمولا از متریال پلاستیکی ساخته می‌شود و دارای دو دور حرکتی است. دور اول برای زمانی است که پردازنده شروع به کار می‌کند. در این موقعیت، با روش شدن دور کند، فن پردازنده با سرعت کمتری داغ می‌شود. در صورتی که دما به حد خاصی برسد، دور تند فن وارد عمل می‌شود و می‌تواند سی پی یو را خاموش کند. البته در حال حاضر، برخی فن‌ها دارای قابلیت حرکت با دورهای مختلف هستند و بایوس می‌تواند مطابق با نیاز پردازنده، دور فن را تنظیم کند.

عوامل بروز مشکل CPU fan error

دلایل مختلفی وجود دارند که دست به دست هم می‌دهند تا مشکل ارور فن سی پی یو برای شما نمایش داده شود. اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که در برخی مواقع ممکن است فن پردازنده شما هیچ مشکلی نداشته باشد و کامپیوتر به اشتباه این ارور را نشان دهد که باید به دنبال منبع آن باشید. برای عیب‌یابی مشکل CPU fan error، باید کامپیوترتان را خاموش کنید. اگر بعد از خاموش کردن با سوت مخصوص و این ارور مواجه شدید، احتمالا مشکل سخت‌افزاری است. همچنین اگر قبل از خاموش کردن با صدای زیاد فن مواجه شدید، احتمال سخت‌افزاری بودن مشکل بیشتر می‌شود.

از جمله عوامل بروز خرابی در فن پردازنده و مواجه شدن با ارور آن می‌توان به لیست زیر اشاره کرد:

  • خرابی فن
  • خرابی پردازنده
  • عدم دریافت اطلاعات صحیح
  • تنظیمات غلط مادربرد
  • خرابی اتصالات مربوط به فن‌ها

راهکارهای حل مشکل CPU fan error

برای حل مشکل CPU fan error راهکارهای مختلفی وجود دارد. ابتدا برای بررسی این موضوع باید زمانی که کامپیوترتان روشن است، درب کیس را باز و به فن نگاه کنید. اگر طبق اطلاعات کامپیوتر، دما در بازه مناسبی قرار داشته و فن خاموش باشد، یعنی سیستم شما مشکلی ندارد. اما در صورتی که دما پایین است و فن در حال کار با سرعت بالایی است، باید به سراغ تعمیر بروید. ضمنا، اگر در زمان بالا بودن دمای پردازنده متوجه عدم عملکرد فن شدید، باید سریعا به سراغ تنظیمات نرم‌افزاری و البته اتصالات فن بروید. در ادامه با روش‌های مختلف حل مشکل CPU fan error آشنا می‌شویم.

بررسی اتصال صحیح فن به مادربرد و وصل بودن سوکت

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای حل مشکل CPU fan error، بررسی اتصالات فن است. در صورتی که اتصالات به نادرستی وصل شده باشند، سیستم شما با مشکل مواجه می‌شود و فن کار نمی‌کند. به‌عنوان‌مثال، باید برای بررسی این مشکل، به دنبال رابط CPU Fan Header باشید. این اتصال مربوط به اتصال فن پردازنده به مادربرد می‌شود. روی کابل مربوط به آن هم معمولا برچسبی با عنوان CPU-FAN وجود دارد. در برخی مواقع، ممکن است تعمیرکنندگان یا حتی سازندگان این اتصال را به هدر فن سیستم وصل کنند. انجام این کار باعث خارج شدن فن پردازنده از مدار می‌شود. در نتیجه، کامپیوتر تشخیص می‌دهد که هیچ فنی برای پردازنده در نظر گرفته نشده است و ارور فن را به شما نمایش می‌دهد.

بررسی بایوس و اطمینان از تنظیم صحیح تنظیمات

یکی از روش‌های حل مشکل CPU fan error، مراجعه به تنظیمات بایوس است. زمانی که با این ارور مواجه می‌شوید، معمولا مادربرد به صورت خودکار شما را به بایوس هدایت می‌کند. در تنظیمات بایوس خود باید سرعت فن را بررسی کنید. اگر متوجه شدید که سرعت حرکت فن با سرعت پیش‌فرض یکسان نیست، باید تنظیمات را به حالت کارخانه برگردانید. البته ممکن است در برخی مواقع سنسور سرعت فن خراب شده باشد که با انجام برخی تنظیمات می‌توان آن را از مدار خارج کرد.

بررسی فن‌های مختلف موجود در کامپیوتر

در برخی مواقع ممکن است فن‌های موجود در کامپیوترها خطایی داشته باشند و سیستم به اشتباه خطای بایوس را نمایش دهد. برای بررسی این موضوع، توصیه می‌کنیم زمانی که سیستم روشن است، درب کیس را بردارید. در صورتی که متوجه اتصال نادرست یکی از فن‌ها یا کارنکردن آن‌ها شدید، توصیه می‌کنیم به دنبال رفع مشکل مربوط به آن باشید.

آیا تهویه به درستی در داخل کامپیوتر انجام می‌شود؟

یکی از دلایلی که باعث بروز ارور فن پردازنده در کامپیوتر می‌شود، عدم تهویه مناسب است. به زبان دیگر، شاید هیچ مشکل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در سیست شما وجود نداشته باشد، بلکه تنها به دلیل عدم تهویه مناسب، دما افزایش پیدا می‌کند. برای بررسی این موضوع، توصیه می‌کنیم مجراهای هوای ورودی و خروجی را در کامپیوتر باز بگذارید و کمی آن را از دیوار فاصله دهید.

بررسی تمیزی یا کثیفی فن و دریچه‌های آن

کثیفی بیش از حد فن و مجراهای هوای ورودی پردازنده باعث بروز خراجی در سیستم و نمایش ارور فن سی پی یو می‌شود. برای حل مشکل CPU fan error، کافی است فن و مجرای هوای ورودی را باز و آن را تمیز کنید. بعد از انجام این کار، متوجه کاهش صدا و افزایش سرعت فن خواهید شد.

از بین رفتن خمیر سیلیکون

فن پردازنده با کمک اتصال خمیر سیلیکون می‌تواند دمای سی پی یو را تا حد زیادی کاهش دهد. در صورتی که به هر دلیلی سیستم شما این خمیر را نداشته یا خمیر از بین رفته باشد، دمای پردازنده افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه، اگر متوجه عدم وجود خمیر سیلیکون شدید، توصیه می‌کنیم سریعا آن را از فروشگاه‌های معتبر خریداری و  روی پردازنده اعمال کنید.

مشکل CPU fan error؛ مشکلی که در صورت عدم توجه دردسرساز می‌شود

اگر مشکل فن پردازنده نادیده گرفته شود، سی پی یو خواهد سوخت. در نتیجه، توصیه می‌کنیم در صورت بروز این مشکل، به سرعت به دنبال رفع آن باشید. برای حل مشکل CPU fan error راهکارهای مختلفی وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به تمیز کردن فن، بررسی اتصالات، تنظیمات نادرست بایوس و خرابی سنسور سرعت فن اشاره کرد. توصیه می‌کنیم برای رفع این مشکل، راهکارهای رفع را به صورت مرحله به مرحله بررسی کنید تا مشکل عیب‌یابی و رفع شود.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ

ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل