راهنمای خرید رم مناسب برای کامپیوتر | یک رم خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

راهنمای خرید رم مناسب برای کامپیوتر | یک رم خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

 راهنمای خرید رم مناسب برای کامپیوتر؛ انتخاب بهترین گزینه 

یکی از مهم‌ترین قطعاتی که کاربران هنگام خرید لپ‌تاپ و کامپیوتر به آن توجه می‌کنند و اهمیت زیادی برای آنها دارد، قطعه مشهوری به نام رم(Ram)  است. رم در واقع مخفف کلمات Random Access Memory  یعنی حافظه موقت دسترسی می‌باشد. برخلاف تصور بیشتر افراد این قطعه در ذخیره اطلاعات کاربردی ندارد. رم‌ها بسیار سریع‌تر از حافظه اصلی کامپیوتر یا لپ‌تاپ هستند وکاربرد آنها پردازش سریع اطلاعات در لحظه است. اگر می‌خواهید یک رم کارآمد و با‌کیفیت بخرید، حتما مطابق با دستورات یک راهنمای خرید رم مناسب برای کامپیوتر پیش بروید. در این مطلب مهم‌ترین نکات خرید رم مناسب را به شما خواهیم گفت.

نقش رم در کامپیوتر چیست و چرا باید به آن توجه کرد؟

همانطور که در ابتدای متن خواندید، رم به معنای حافظه موقت دسترسی است. وظیفه اصلی رم در کامپیوتر و لپ‌تاپ پردازش اطلاعات با سرعت بسیار بالا و انتقال آنها به پردازنده مرکزی است. رم با این فرایند اجازه دسترسی سریع به سیستم‌عامل را می‌دهد تا در هرلحظه اطلاعات خود را بروزرسانی کند و اطلاعات را با کیفیت خوبی پردازش نماید. رم در سیستم کامپیوتری نقش پیش‌نویس برای پردازنده را ایفا می‌کند. در واقع پردازنده اطلاعات را از هارد یا SSD دریافت کرده و پردازش‌ و محاسبات را برروی آنها انجام می‌دهد.

این پردازش‌ها و محاسبات برروی اطلاعات داخل رم صورت می‌گیرد. رم‌ها در انجام عملیات‌های مولتی تکسینگ، باز نگه داشتن همزمان چند برنامه و به‌ویژه برای انجام بازی‌های ویدیویی نقش بسیار پررنگی دارد. چرا که این فرایندها نیازمند پردازش اطلاعات به صورت سریع و با کیفیت هستند که با داشتن یک رم مناسب این امر انجام می‌شود. مطالعه یک راهنمای خرید رم مناسب برای کامپیوتر به شما کمک می‌کند تا رمی کارآمد برای سیستم خود خریداری کنید.

 رم‌های نسل جدید کدام اند؟

برای کامپیوتر‌ها در 20 سال گذشته مدل‌های مختلفی از رم‌ها در بازار عرضه شده است که می‌توان گفت پرطرفدار‌ ترین آنها مدلی از رم‌ها هستند که با نام  DDR SDRAMدر میان کاربران شناخته می‌شوند. در طول دو دهه‌ی اخیر این مدل از رم‌ها با نام‌های DDR , DDR2 ,DDR3 , DDR4  برای کاربران عرضه شده‌اند که چهار نسل مختلف از مدل  DDR SDRAM می‌باشند. جدیدترین مدل این رم برای کامپوتر‌ها نسل چهارم با اسم DDR4 در سال 2016 میلادی عرضه شد که نسل چهارم و مدرن‌ترین مدل این رم می‌باشد.

امروزه بیشتر کامپیوتر‌های مدرن موجود در بازار دارای مادربرد‌هایی هستند که فقط از نسل چهارم رم‌ها پشتیبانی می‌کنند و نسل سوم برای آنها غیرقابل استفاده می‌باشند. همچنین رم‌های نسل چهارم نیز برروی کامپیوتر‌های نسل قبلی غیرقابل استفاده هستند. اگرچه کامپیوترهای نسل سوم همچنان کارایی خود را دارند و نیاز برخی از کاربران خود را تامین می‌کنند اما بزودی نسل رم‌های DDR3 منسوخ میشوند و به مرور زمان غیرقابل استفاده می‌شوند.

 

راهنمای خرید رم مناسب برای کامپیوتر

برای خرید یک رم مناسب باید به نکات مختلفی توجه کنید تا خریدی سازگار با دستگاه خود داشته باشد. برای یک خرید متناسب با نیاز لازم است به نکات ویژه‌ای توجه کنید. در ادامه این مطلب سعی کرده‌ایم نکات ضروری برای خرید رم را برای شما بیان کنیم.

راهنمای خرید رم مناسب برای کامپیوتر با توجه به نوع مادربرد

یکی از نکات مهم راهنمای خرید رم مناسب برای کامپیوتر توجه به نوع مادربرد است. چرا که رم مورد نظر شما باید با مادربرد کامپیوترتان هماهنگی داشته باشد. متوجه شدیم که رم‌های DDR4 برای کامپیوتر‌های نسل 3 مناسب نیستند و قابلیت نصب روی آنهارا ندارد. همچنین رم‌های DDR3  برای نسل چهارم کامپیوترها غیرقابل نصب می‌باشند که این امر بخاطر نوع مادربرد کامپیوترها است که از دو نسل متفاوت هستند و برای نسل دیگر مادربردها کاربرد ندارند.

حالاممکن است برای شما سوالی پیش بیاید که نوع مادربرد دستگاه شما چیست؟ و برای کامپیوتر خود کدام نوع از رم‌هارا باید خریداری کنید. برای اینکه نوع مادربرد خود را تشخیص دهید کافیست مراحل زیر را انجام دهید:

  1. در منوی اصلی کامپیوتر عبارت System Information را جستجو کنید
  2. و در بخش System Summary نام مادربرد دستگاه خود را مشاهده می‌کنید
  3. 3.     در مرحله آخر مدل مادربرد را در گوگل جستجو کنید و از بخش اطلاعات نوع ماربرد را بیابید

راهنمای خرید رم مناسب برای کامپیوتر با توجه به تعداد اسلات

در قدم بعدی برای داشتن خرید یک RAM مناسب باید به تعداد اسلات‌های دستگاه توجه کنید. اگر تعداد اسلات‌هارا نمی‌دانید کافیست اطلاعات مادربرد را بخوانید که در آن تعداد اسلات برای رم حتما ذکر شده است. همچنین می‌توانید با نگاه به قطعه مادربرد تعداد اسلات‌هارا مشاهده کنید.

انواع مختلف مادربردها دارای تعداد مختلفی از اسلات هستند که به نوع مادربرد بستگی دارد. برای مثال ماردبرد‌های ATX  و   Micro-ATXدارای چهار فضا برای قرار دادن رم‌ها هستند و مادربرد مدل Mini-ITX دارای تنها دو اسلات می‌باشد. مدلی دیگر از مادربردها مثل EATX  وجود دارند که از 8 فضا برای قرار دادن رم پشتیبانی می‌کنند. البته باید توجه داشته باشید تعداد اسلات‌ها بیانگر ظرفیت مادربرد نمی‌باشد و برای خرید رم مناسب باید به ظرفیت مادربرد هم مراجعه کنید که در قسمت اطلاعات بیان شده است.

کدام مدل از رم‌ها نیاز شما را پاسخ می‌دهند؟

این سوال که کدام مدل از رم‌ها نیاز شمارا پاسخ می‌دهند جواب یکسانی ندارد. چرا که افراد استفاده‌های مختلفی از رایانه‌ها می‌کنند می‌کنند و به همین خاطر نوع رم مناسب برای همه‌ی کاربران یکسان نیست. اگر شما یک کاربر عادی هستید که کارهای گرافیکی و بازی‌های ویدیویی انجام نمی‌دهید و کامپیوتر را برای انجام کارهای ساده مثل تماشای ویدیو یا وب‌گردی بکار می‌گیرید، یک رم 8 گیگابایتی می‌تواند تمام نیازهای شمارا پاسخ دهد. اما اگر یک طراح گرافیکی هستید یا کارهایی از این قبیل با رایانه انجام‌ می‌دهید ممکن است رم با حافظه 8 گیگابایتی نیاز شمارا رفع نکند. شما برای انجام بازی‌های ویدیویی و کارهای سنگین نیاز به یک رم با حافظه 8 الی 16 گیگابایتی دارید.

بهترین برندهای موجود برای خریدRAM 

یکی از فاکتور‌های راهنمای خرید رم مناسب برای کامیوتر می‌تواند برند و شرکت سازنده رم باشد چرا که کیفیت محصولات شرکت ها باهم متفاوت و قیمت‌های متفاوتی را عرضه می‌کنند. در ادامه تعدادی از برندهای معتبر که در ایران می‌توان محصولات آنهارا به راحتی پیدا کرد را معرفی می‌کنیم.

 محصولات اتقصادی و با قیمت مناسب مانند:

  • گیگابایت(Gigabyte)
  • ایکس‌پی‌جی XPG) )
  • کینگستون Kingston))

  محصولات رده گیمینگ و با قدرت و کیفیت بیشتر:

تیم گروپ (Team Group)

گیلGeil))

 جی اسکیلG.Skill))

 کورسیرCorsair))

قیمت رم‌های موجود در بازار

یکی از نکاتی که بیشتر افراد روی آن حساسیت دارند قیمت این محصولات است. در این مطلب امکان ارائه قیمت مشخص از رم‌ها ممکن نیست چرا که این محصولات وارداتی هستند و با نوسانات قیمت ارز، قیمت این محصولات هم تغییر می‌کنند.

نکات تکمیلی راهنمای خرید رم مناسب برای کامپیوتر

برای خرید رم باید با توجه به سازگاری مادربرد، نوع کاربری مورد نظر خود و سطح برنامه‌هایی که استفاده می‌کنید، رم مورد نظر را خریداری کنید. همچنین باید گفت که قیمت بیشتر لزوما نشان‌دهنده کیفیت بیشتر رم‌ها نیست و گاهی اوقات محصولات با قیمت کمتر می‌توانند کیفیت بیشتری داشته باشند. در نهایت باید گفت که انتخاب یک رم مناسب باعث خواهد شد که کامپیوتر شما عملکردی روان‌تر داشته باشد.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ

ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل