تکنولوژی مقالات

مقایسه سرفیس بوک مایکروسافت با مک‌بوک

مقایسه سرفیس بوک مایکروسافت با مک‌بوک


سرفیس

مایکروسافت با معرفی لپ‌تاپ ۱۳.۵ اینچی با نام سرفیس بوک همگان را شگفت‌زده کرد. لپ‌تاپی بسیار زیبا کهردموندی‌ها در طی معرفی آن سعی در نشان دادن برتری سرفیس بوک نسبت به مک‌بوک پرو اپل را داشتند. در ادامه با پیشگام دو همراه باشید تا با مقایسه‌ی این دو لپ‌تاپ ببینیم که کدامیک ارزش خرید بیشتری دارد.

 

مایکروسافت با برگزاری کنفرانس خود در روز ۱۴ مهر ماه و معرفی محصولات متنوع، هیاهوی بسیاری در بین علاقمندان به فناوری ایجاد کرد. شاید یکی از مهم‌ترین و شگفت‌انگیزترین محصولات معرفی شده را بتوان سرفیس بوک لقب داد؛ لپ‌تاپی ۱۳.۵ اینچی با سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ و مهم‌تر از همه ساخت خود مایکروسافت.

از طرفی شاید بزرگ‌ترین رقیب سرفیس بوک، مک بوک پرو باشد. لپ‌تاپی قدرتمند و زیبا ساخت شرکتی قدرتمند مانند اپل که یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های لپ‌تاپ در بازار نیز هست. اما سوالی که شاید ذهن بسیاری از علاقمندان به فناوری را به خود مشغول کرده باشد این است که کدامیک از لپ‌تاپ‌ها ارزش خرید بالاتری دارند.

با توجه به اینکه سرفیس بوک صفحه‌نمایشی ۱۳.۵ اینچی دارد، این لپ‌تاپ را با مدل ۱۳ اینچی مک‌بوک پرو مقایسه خواهیم کرد. قیمت پایه‌ی سرفیس بوک ۱۴۹۹ دلار است و به این دلیل نسخه‌های مشابه از لحاظ قیمتی با یکدیگر مقایسه می‌شوند.

مقایسه مشخصات فنی:

عملکرد پردازنده:

مک‌بوک پرو اپل از یک پردازنده‌ی Core i5-5257U از نوع ۲۸ واتی بهره می‌برد. هر چند مایکروسافت اطلاعاتی در مورد پردازنده‌ی نسخه‌ی پایه‌ی سرفیس بوک نداده است، اما با توجه به این که از دو مدل Core i5 و Core i7 استفاده خواهد شد می‌توان حدس‌هایی در مورد آن زد. اگر مایکروسافت در نسخه‌ی پایه از تراشه‌ی ۱۵ واتی استفاده کند می‌توان گفت که پردازنده‌ی نسخه‌ی پایه‌ی سرفیس بوک از نوع Core i5-6200U با فرکانس کمینه ۲.۳ و فرکانس بیشینه ۲.۸ گیگاهرتز خواهد بود.

پردازنده‌ی اسکای‌لیک سرفیس بوک در این مورد اندکی از پردازنده‌ی برادول مورد استفاده در مک بوک پرو عقب می‌ماند؛ اما در زمینه‌ی فرکانس حداکثر و پهنای‌ باند عملکرد بهتری در قیاس با برادول مورد استفاده در مک بوک پرو از خود به نمایش می‌گذارد. گرافیک HD 520 موجود بر روی پردازنده‌ی ۱۵ واتی اسکای‌لیک نیز پیشرفته‌تر از گرافیک مورد استفاده در پردازنده‌ی برادول است. همچنین امکان دارد مایکروسافت از پردازنده‌ی i5-6300U با فرکانس کاری ۲.۴ و فرکانس حداکثری ۳ گیگاهرتز نیز بهره ببرد؛ اما در هر صورت می‌توان گفت که عملکرد پردازنده در هر دو لپ‌تاپ نزدیک به یکدیگر خواهد بود.

صفحه‌نمایش:

در نگاه اول به نظر می‌رسد که مایکروسافت با استفاده از صفحه‌نمایش ۱۳.۵ اینچی با تراکم پیکسلی ۲۶۷ پیکسل در هر اینچ برنده‌ی رقابت با مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی باشد که از صفحه‌نمایش ۱۳ اینچی با تراکم پیکسلی ۲۲۷ پیکسل در هر اینچ بهره می‌برد؛ اما باید به این نکته توجه کرد که اپل و مایکروسافت برای تراز کردن فونت‌های مورد استفاده روش‌های مختلفی را در پیش می‌گیرند که عموما اپل در این زمینه بهتر عمل می‌کند. نوشته‌های ناواضح در کنار مقیاس کردن نامناسب اپلیکیشن‌ها همچنان مشکلی بزرگ در ویندوز ۱۰ است؛ اما اپل توانسته تا حدود زیادی این مشکل را در سیستم‌عامل خود حل کند.

تراز کردن نامناسب در ویندوز ۱۰ البته در اصل ایرادی است که به توسعه‌دهندگان وارد است و بهتر است قبل از آزمایش نسخه‌ی نهایی سرفیس بوک قضاوتی در مورد صفحات نمایش دو لپ‌تاپ نکرد. اما رزولوشن ۳۰۰۰ در ۲۰۰۰ پیکسلی سرفیس بوک به طور قطع کمکی به بهبود شارژدهی باتری نخواهد کرد.

اگر بحث نرم‌افزار را کنار بگذاریم صفحه نمایش سرفیس پرو به لطف تراکم بالاتر احتمالا کیفیت بهتری را نیز ارائه می‌کند. احتمالا این صفحه نمایش در سطح صفحه‌نمایش سرفیس پرو ۳ یا حتی بهتر از آن است که با تجربه‌ای که ما در زومیت داریم می‌توان انتظار یک نمایشگر عالی را از این محصول داشت. از طرفی صفحه‌نمایش رتینا در مک‌بوک‌ پرو ها نیز تصویر عالی را ارائه می کند و از این بابت هر دو محصول امتیاز بسیار خوب را کسب می‌کنند.

اما برتری سرفیس بوک در مقایسه با همتای اپلی خود مربوط به پشتیبانی از قلم دیجیتال و همچنین صفحه‌نمایش لمسی است که سرفیس بوک را در جایگاه بالاتری قرار می‌دهد. همچنین بخش نمایشگر سرفیس بوک می‌تواند از صفحه کلید جدا شود و بصورت مستقل و در قالب یک تبلت کار کند.

شارژدهی باتری:

در مقایسه شارژدهی باتری نیز مایکروسافت در حالت متصل بودن داک صفحه کلید وعده‌ی ۱۲ ساعت شارژدهی در استفاده‌ی استاندارد را داده است و این مدت زمان اگر داک از صفحه‌نمایش جدا شده و از آن به عنوان یک تبلت استفاده شود به ۳ ساعت کاهش می‌یابد. اپل نیز برای مک بوک پرو شارژدهی بین ۱۰ تا ۱۱ ساعت در استفاده‌ی استاندارد را وعده داده است.

به علاوه سرفیس بوک صفحه‌نمایش لمسی داشته و می‌توان از آن به عنوان یک تبلت غول‌پیکر نیز استفاده کرد؛ اما در نقطه‌ی مقابل اپل تاچ‌پدهای بسیار یهتر با عملکردهایی مانند فورس تاچ می‌سازد که در نوع خود بی‌نظیر هستند.

مقایسه پردازنده‌های گرافیکی

خرید مدل دارای پردازنده‌ی گرافیکی مجزای سرفیس بوک هزینه‌ای ۱۸۹۹ دلاری در بر خواهد داشت که ۲۰۰ دلار آن مربوط به پردازنده‌ی گرافیکی مجزا و ۲۰۰ دلار دیگر نیز برای استفاده از پردازنده‌ی i7 به جای i5 از شما دریافت می‌شود. تنها موردی که در مورد پردازنده‌ی گرافیکی می‌دانیم استفاده‌ی آن از یک گیگابایت حافظه مجزای GDDR5 است. این مقدار رم زیاد نیست و حتی نسخه‌های موبایل پردازنده‌های انویدیا مانند GTX 950M نیز دارای ۲ گیگابایت رم هستند.

مایکروسافت و انویدیا از ارائه‌ی جزئیات دقیق مربوط به پردازنده‌ی گرافیکی خودداری کرده‌اند تا بتوانند بر روی اولترابوکی که دارای پردازنده‌‌ی گرافیکی مجزا است مانور تبلیغاتی بدهند. اما دلیل کاهش مقدار حافظه می‌تواند یکی از این دو مورد باشد: یک این که مایکروسافت از نسخه‌ای قدیمی پردازنده‌های گرافیکی انویدیا استفاده کرده یا اینکه انویدیا مقدار حافظه را برای رسیدن به حد نصاب قدرتی که مایکروسافت از آن پردازنده انتظار داشته، کاهش داده است.

پس از معرفی سرفیس بوک بحث بر سر اینکه کدامیک از لپ‌تاپ‌های سرفیس بوک یا مک‌بوک پرو بر دیگری برتری دارد، بسیار داغ شده است؛ اما قضاوت در حال حاضر کمی عجولانه است. مایکروسافت اعلام کرده است که از پردازنده‌ی بالارده‌ی چهار هسته‌ای Core i7 نیز استفاده خواهد کرد، اما بیان نکرده که کدام مدل و با چه قیمتی دارای پردازده‌ی دو هسته‌ای Core i7 و کدامیک دارای پردازنده‌ی قدرتمند چهارهسته‌ای Core i7 خواهد بود.

به علاوه در مورد پردازنده‌ی گرافیکی سرفیس بوک و دلیل مجهز شدن آن به حافظه یک گیگابایتی نیز اطلاعی نداریم و از همه مهم‌تر این که نسخه‌ی نهایی این لپ‌تاپ در بازار عرضه نشده تا عملکرد آن در دنیای واقعی سنجیده شود. همچنین تصمیم در مورد خرید نیز می‌تواند وابستگی زیادی به ظاهر دستگاه داشته باشد که عملا قضاوت در این مورد بدون کنار هم قرار دادن دو دستگاه در دنیای واقعی غیرممکن است و همچنین این مورد می‌تواند وابستگی بسیاری به سلیقه‌ی افراد مختلف نیز داشته باشد.

اما تنها نگاهی به مشخصات فنی نشان می‌دهد که مایکروسافت مرزها را در رزولوشن صفحه‌نمایش، عملکرد پردازنده گرافیکی و توانایی پردازنده‌ اصلی به جلو برده است؛ اما آیا بهتر بودن مشخصات فنی بر روی کاغذ به معنای برتری در دنیای واقعی نیز خواهد بود؟ برای پاسخ به این سوال باید تا عرضه و بررسی نسخه‌ی نهایی سرفیس بوک منتظر ماند و دید که آیا این لپ تاپ در شارژدهی باتری و عملکرد پردازنده‌ها می‌تواند از مک بوک پرو اپل پیشی بگیرد یا خیر.

مک‌بوک پرو‌ها و سرفیس بوک هر دو کیفیت ساخت بسیار خوبی دارند و بدنه‌ی فلزی آن‌ها نیز دوام بالایی دارد. شاید مهم‌ترین برتری لپ تاپ مایکروسافت در مقابل رقیب اپلی آن در پشتیبانی از قلم دیجیتال و نمایشگر لمسی باشد. با این حال تا بررسی دقیق این لپ‌تاپ باید کمی صبر کنیم و ببینیم محصول مایکروسافت با آنچه تبلیغ شده چقدر مطابقت دارد.

اگر در حال حاضر بخواهیم تخمین بزنیم باید بگوییم که از لحاظ ظاهری هر دو دستگاه بسیار زیبا و کم وزن هستند و اگر از ظاهر نیز عبور کنیم حل مشکل تراز کردن اپلیکیشن‌ها در ویندوز ۱۰ می‌تواند عاملی تعیین کننده باشد و حتی سرفیس بوک را به لپ‌تاپی بهتر از مک بوک پرو تبدیل کند.

نظر شما چیست؟ کدام یک از این دو لپ‌تاپ را بهتر از دیگری می‌دانید؟

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ



ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل