تکنولوژی

چین سریع ترین ابر کامپیوتر جدید دنیا را با پردازنده بومی ساخت

چین سریع ترین ابر کامپیوتر جدید دنیا را با پردازنده بومی ساخت

امروز چین سریع ترین ابر کامپیوتر جدید دنیا را معرفی کرد که با عنوان پرافتخار سریعترین ابر کامپیوتر دنیا را یدک می کشد، نماد پیشرفت های اخیر چین در ساخت چنین سیستم هایی بدون وابستگی به تراشه های ساخت ایالات متحده است. 

Sunway TaihuLight جانشین Tianhe-2، دیگر ابر کامیپوتر قدرتمند دنیا واقع در چین می شود اما این ابرکامیپوتر جدید تا سه برابر قدرت محاسباتی بیشتری دارد. سریع ترین ابرکامپیوتر فعلی دنیا قادر به انجام 93 کوآدریلیون محاسبه در ثانیه (معادل 93 پتافلاپ) است. قدرتمندترین ابر کامپیوتر دنیا و چین، حدود 5 برابر سریعتر از قدرتمندترین ابر کامپیوتر ساخت ایالات متحده است که حالا در جایگاه سوم دنیا به سر می برد. TaihuLight نیروی خود را از 41,000 تراشه، هریک دارای 260 هسته پردازشی می گیرد. بنابراین این ابر کامپیوتر دارای  10.65 میلیون هسته پردازشی است. در آن سو قدرتمندترین ابرکامیپوتر ایالات متحده دارای 560,000 هسته پردازشی است.

هرچند TaihuLight در زمینه قدرت محاسباتی و تعداد هسته های پردازشی پیشتاز است، اما در زمینه حافظه اینطور نیست. این ابرکامپیوتر با قدرت محاسباتی 93 پتافلاپ (93,014.6 ترافلاپ) دارای تنها 1.3 پتابایت حافظه رم (1,310,720 گیگابایت) است، این مقدار در ابرکامپیوترهای ضعیف تر با قدرت محاسباتی تنها 10 پتافلاپ به 1.4 پتابایت می رسد. برخورداری از مقدار کمتری حافظه رم، به TaihuLight یک ویژگی مهم بخشیده و آن مصرف کمتر انرژی است. این ابرکامپیوتر تنها 15.3 مگاوات انرژی مصرف می کند که کمتر از Tianhe-2 با مصرف 17.8 مگاوات انرژی آن هم با قدرت محاسباتی حدود یک سوم است.

مهمترین ویژگی این کامپیوتر استفاده از تراشه های بومی ساخت صنایع نیمه هادی چین است. این ابرکامپیوتر به طول کامل نیروی خود را از پردازنده های ساخت چین می گیرد. Tianhe-2، سریعترین ابر کامپیوتر پیشین دنیا که حالا در جایگاه دوم قرار دارد، با بکارگیری پردازنده های ساخت اینتل و محصول ایالات متحده، توسط چین ساخته شده است. ابتدا قرار بود Tianhe-2 ارتقا و قدرت محاسباتی آن افزایش یابد اما در آوریل 2015، دولت ایالات متحده صادارت تمامی تراشه های با کارایی بالا به چین را منع کرد.

هر دو چین و ایالات متحده از ابرکامپیوترها برای محاسبات مربوط به پژوهش های مختلف از پیش‎بینی آب و هوا گرفته تا امنیت ملی استفاده می کنند، با این حال برای کاربردهایی چون امنیت سایبری و ساخت سلاح هسته ای نیز می توانند بکارگرفته شوند. به گفته سازندگان TaihuLight، این ابرکامپیوتر در حوزه صنایع، زیست شناسی و مدل سازی سیستم زمین به کار گرفته می شود.

ظرف چند سال اخیر، سرمایه گذاری چین در حوزه تراشه های با کارایی بالا و ابر کامپیوترها به شدت افزایش یافته و نتایج مطلوبی نیز در بر داشته است. در سال 2001 میلادی چین حتی یک ابر کامپیوتر هم در لیست 500 ابرکامپیوتر برتر دنیا نداشت اما حالا بیشتر از ایالات متحده و 167 ابر کامپیوتر در لیست 500 ابر کامپیوتر برتر دنیا دارد.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ



ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل