مقالات امنیت و هک

چند سیم کارت بنام شماست | روش‎های استعلام تعداد سیم کارت‎ها

چند سیم کارت بنام شماست | روش‎های استعلام تعداد سیم کارت‎ها

اهمیت استعلام تعداد سیم کارت‏ها

در سال‎های اخیر، با افزایش تعداد اپراتورهای تلفن همراه، میزان خرید سیم کارت‎ها از سوی کاربران نیز افزایش یافته است. افراد به‌منظور دریافت خدمات مختلف و استفاده از مزایای هر یک از اپراتورها، اقدام به خرید سیم کارت‎های متعدد می‎کنند. امروزه با توجه به گسترش جرائم اینترنتی و فعالیت‌های مجرمانه در فضای مجازی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، اقدام به انجام احراز هویت و ساماندهی سیم کارت‌ها کرده استهه. از آنجایی که جرائم ثبت شده با یک سیم کارت، گریبانگیر مالک آن خواهند بود، استعلام تعداد سیم کارت‏ها و غیرفعال کردن سیم کارت‏هایی که استفاده نمی‎‌شوند، امری ضروری است. برای این که بدانید چند سیم کارت بنام شماست، در این مطلب با ما همراه باشید تا روش‎های استعلام تعداد سیم کارت‎ها را بررسی کنیم.

بررسی روش‎های مختلف استعلام تعداد سیم کارت‏ها

مطابق قانون هر فرد می‎تواند تا 10 سیم کارت به نام خود داشته باشد. پایین بودن قیمت سیم کارت‌ها باعث شده است تا برخی افراد آن‌ها را به تعداد بالا خریداری کنند و دقت لازم را در نگهداری از آن‎ها نداشته باشند. همین موضوع باعث سوءاستفاده برخی سودجویان از این وضعیت برای انجام برخی جرائم اینترنتی و فعالیت‎های مجرمانه در فضای مجازی شده است. گاهی از این سیم کارت‎ها در راستای اقدامات کلاهبردارانه و یا حتی قتل استفاده می‌شود. در چنین مواقعی انگشت اتهام به سوی مالک سیم کارت خواهد بود و مقامات قضایی او را بازخواست خواهند کرد. 

اما معمولا با یک بررسی ساده در مجامع قضایی، بی‌گناهی صاحب سیم کارت مشخص و اثبات می‎شود. برای پیشگیری از وقوع چنین وضعیت‌هایی، همواره بهتر است بدانید که چند سیم کارت بنام شماست تا در صورت نیاز،  اقدام به غیرفعال کردن سیم کارت‌هایی کنید که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید. در ادامه روش‌های مختلف استعلام تعداد سیم کارت‌ها بررسی شده‌اند.

ارسال کد ملی به یکی از شماره‎های استعلام تعداد سیم کارت‏ها

این روش به استعلام تعداد سیم کارت‎ها با کد ملی نیز معروف است. با این روش شما می‏توانید با ارسال کد ملی خود به شماره‎های ۳۰۰۰۱۵۰ و یا ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱، بدانید چند سیم کارت بنام شماست. برای استفاده از این روش، در ابتدا باید به بخش پیام‎ها یا messages در گوشی خود بروید و با ارسال کد ملی خود به یکی از شماره‎های مذکور، از تعداد سیم کارت‎های تحت مالکیت خود باخبر شوید.

 

شماره‏گیری کد دستوری اپراتورهای سیم‎ کارت‏ها

به‎غیر از ارسال کد ملی به شماره‎هایی که گفته شد، راه‎های دیگری نیز برای استعلام تعداد سیم کارت‏ها وجود دارند. یکی از این راه‏ها، شماره‎گیری کد دستوری معین اپراتورهای تلفن همراه است. هر یک از اپراتورهای ایرانسل، همراه اول و رایتل، کدهای دستوری خاص خود را دارند. دارندگان سیم کارت ایرانسل باید کد #80*، همراه اول کد #130*10* و رایتل کد #211* را شماره‎گیری کنند. با شماره‎گیری این کدها، دارندگان هر یک از سیم کارت‎های این اپراتورها، از تعداد سیم‎ کارت‎های خود که مختص همان اپراتور است، باخبر می‏شوند.

استفاده از سامانه استعلام سیم کارت

یکی دیگر از روش‎های موجود برای این که بدانید چند سیم کارت بنام شماست، این است که از سامانه رسمی استعلام سیم کارت به نشانی mobilecount.cra.ir استفاده کنید. در صورت عدم اطلاع از تعداد سیم کارت‌های ثبت شده به نام شما در شبکه مخابرات کشور، می‎توانید به سامانه استعلام تعداد سیم کارت مراجعه کنید و از تعداد سیم کارت‏هایی که به نام شما است باخبر شوید. همچنین در این سامانه می‎توانید سیم‎ کارت‏هایی که بدون اطلاع شما به نامتان ثبت‌ شدهاند را مسدود کنید.

برای این که از تعداد سیم کارت‏های خود در این سایت استعلام بگیرید ابتدا باید قوانین سایت را تایید کنید تا بتوانید وارد مرحله بعد بشوید. در مرحله بعد، نوبت به وارد کردن نوع شناسه یا اطلاعات هویتی شخص می‏رسد و مطابق آن، کاربر باید سایر اطلاعات خواسته شده را پر کند و به مرحله بعد برود.

در صورت وارد کردن صحیح تمامی اطلاعات، با صفحهای مواجه خواهید شد که در آن اطلاعات سیم‎ کارت‏های شما وجود دارند. سپس پیامکی حاوی اطلاعات تعداد سیم کارتها با نام CRA.ir برای شما ارسال می‏شود. در صورتی که این پیامک ارسال نشد، احتمالا یکی از اطلاعات خواسته شده به‎درستی وارد نشده‏اند. همچنین ممکن است برخی از سرویس‏های مورد استفاده به نام فرد ثبت نشده باشند. ممکن است افراد آن‏ها را بدون رعایت ضوابط و مقررات تغییر نام به دیگری واگذار کرده باشند. از سوی دیگر احتمال دارد سرویسی بدون اطلاع کاربر به نام او ثبت شده باشد. همچنین استعلام تعداد سیم کارت‏ها هر ده روز یک‎‌بار امکان‌پذیر است. در چنین مواردی پیامک برای کاربر ارسال نخواهد شد.

استعلام تعداد سیم کارت‏ها از طریق اپلیکیشن‎های اپراتورهای تلفن همراه

برای این که بدانید چند سیم کارت بنام شماست، می‏توانید از اپلیکیشن‎های هر یک از اپراتورهای تلفن همراه استعلام بگیرید. هر یک از اپراتورهای ایرانسل، همراه اول و رایتل اپلیکیشن‎های خاص خود به نامهای ایرانسل من، همراه من و رایتل من را دارند. 

در اپلیکیشن ایرانسل من، کاربران باید به قسمت سایر در منو و بخش پرونده وارد شوند. سپس آن‌ها باید با انتخاب گزینه مشاهده سیم کارتهای ایرانسل ثبت نام شده تعداد سیم کارت‏های ایرانسل ثبت شده به نام خود را ببینند. در این بخش کاربر باید یک روش را برای ارسال کد ورود یک‎بار مصرف انتخاب کند. به‎عنوان مثال با انتخاب گزینه پیامک، یک کد یک‎بار مصرف برای کاربر ارسال می‎شود. با وارد کردن کد یک‎بار مصرف و زدن گزینه تایید کاربر میتواند تعداد سیم کارت ای ایرانسل به نام خود را مشاهده کند.

در برنامه همراه من، کاربران با مراجعه به قسمت پروفایل و باز کردن بخش سیم کارت‏های من، تعداد سیم کارت‏های به نام خود را ببینند. همچنین در برنامه رایتل من، کاربران باید ابتدا وارد منوی اطلاعات شوند و گزینه شماره‏های من را انتخاب کنند. در این قسمت، کاربران می‎توانند تمامی شماره‏های رایتل خود و همچنین شمارههای ترابرد شده به رایتل به نام خود را مشاهده کنند.

اقدامات لازم در صورت مغایرت اطلاعات سیم کارت‌های ثبت شده 

پس از این که دانستید چند سیم کارت بنام شماست، باید نسبت به مسدود کردن آن سیم کارت‎هایی که به نام شما ثبت شده‏اند و از آن‎ها اطلاعی ندارید اقدام کنید. همچنین در صورت وجود هر گونه مغایرت در اطلاعات هنگام استعلام تعداد سیم کارت‏ها، افراد باید به یکی از دفاتر پیشخوان دولتی مراجعه کرده و شماره‌هایی که تحت مالکیت خود دارند را اعلام کنند. در صورت داشتن شماره‌ای که بدون اطلاع به نام شما ثبت شده است از مسئول مربوطه بخواهید تا این شماره‌ها را از شما سلب امتیاز کند.

اهمیت این کار آنجا است که مطابق قانون، مسئولیت تمامی تخلفات و جرائم اینترنتی که از طریق سیم کارت و شماره تلفن آن صورت گیرند، بر عهده مالک اصلی آن سیم کارت خواهد بود. از این رو، در صورت عدم اطلاع از سیم کارتی که به نام شما ثبت شده، بهتر است در اسرع وقت مالکیت آن را از خود سلب کنید.

برای سلب امتیاز سیم کارت هر یک از اپراتورها بهتر است به نمایندگی‌های مجاز آن یا اداره مخابرات مراجعه کنید. در صورت وجود هر گونه مشکل در فرآیند ثبت درخواست سلب امتیاز سیم کارت، کاربران می‌توانند از طریق ‌وب‌سایت 195.CRA.ir شکایت خود را ثبت کنند.

استعلام تعداد سیم کارت‌ها برای جلوگیری از ایجاد مشکلات برای کاربران

طی سال‌های گذشته، استفاده سودجویان از سیم‌کارت‌هایی که به نام اشخاص دیگر هستند، باعث به دردسر افتادن بسیاری از کاربران شده است. چرا که پس از ارتکاب جرم با استفاده از اطلاعات یک سیم کارت، قانون، فردی که مالک اصلی سیم کارت است را بازخواست می‌کند. از این رو، برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلاتی، همواره بهتر است اطلاع داشته باشید که چند سیم کارت بنام شماست. این گونه می‌توانید سیم کارت‌هایی که بدون اطلاع به نام شما ثبت شده‌اند را سلب امتیاز کنید.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ

ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل