گوشی ۶۴ بیتی گلکسی نوت ۴

گوشی ۶۴ بیتی گلکسی نوت ۴

گلکسی نوت 4 با دو پردازنده‌ی مختلف برای بازارهای متفاوت ارائه شد که بار دیگر موجب تردید بسیاری کاربران گشت. مساله بر سر انتخاب میان این دو پردازنده، این بار بخاطر قابلیت پردازش 64 بیتی پردازنده‌ی اکسینوس 5433 سامسونگ، شدت بیشتری داشت و با ارائه‌ی اندروید 5 آبنبات چوبی برای این دستگاه، بسیاری هنوز پاسخ این پرسش را نگرفته‌اند که آیا گلکسی نوت 4 با اندروید 5 به پردازش 64 بیتی مجهز خواهد شد یا خیر.

سامسونگ در راستای تقویت پردازشگرهای اختصاصی خود و نیز ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، در گلکسی نوت 4 نیز از سنت ارائه‌ی دو نسخه‌ی متفاوت از دستگاه خود برای بازارهای مختلف پیروی کرد. همچون سال‌های گذشته، سهم بازار ایران نیز همان نسخه‌ی اکسینوس ساخته‌ی خود این کمپانی کره‌ای بود. چیپ اکسینوس 5433 به کار رفته در گلکسی نوت 4، از نظر توان پردازشی و بازده کلی تفاوت چندانی با اسنپدراگون 805 کوالکام که برای بازارهای اروپا و آمریکا در نظر گرفته شده بود ندارد؛ اما در این میان یک سوال اساسی همچنان خودنمایی می‌کند.

بسیاری از کاربران همچنان در خصوص تصمیم سامسونگ برای استفاده از یک پردازشگر 64 بیتی در کنار نسخه‌ی 32 بیتی برای گلکسی نوت 4 سر در گم هستند. این اقدام سامسونگ اگرچه از نظر فنی مزایای بسیاری به همراه داشته و موجب بهبود بیش از پیش تراشه‌های اکسینوس شده، اما در عین حال باعث نگرانی‌هایی نیز در میان مصرف‌کنندگان شده است.

چیپ اکسینوس 5433 سامسونگ که در نقاطی نظیر ایران به کار گرفته شده، یک پردازنده‌ی 64 بیتی است که از چهار هسته‌ی پردازشی  Cortex-A53 با فرکانس کاری 1.3 گیگاهرتز و 4 هسته‌ی پردازشی Cortex-A57 با معماری big.LITTLE بهره می‌برد. در نقطه‌ی مقابل، نمونه‌ی عرضه شده به بازارهای اروپایی از محصول اسنپدراگون 805 کوالکام برخوردار است که یک پردازنده‌ی 32 بیتی با 4 هسته‌ی پردازشی Krait 450 با فرکانس کاری 2.5 گیگاهرتز است.

از آنجا که گلکسی نوت 4 در تمامی پلتفرم خود توان پردازش 64 بیتی نخواهد داشت، بنابراین سامسونگ این گوشی هوشمند را بعنوان دستگاهی 32 بیتی به بازار معرفی کرده و به فروش می‌رساند. سامسونگ بصورت رسمی (تا جایی که اطلاع داریم) در هیچ کجای دنیا گلکسی نوت 4 را بعنوان دستگاهی با قابلیت پردازش 64 بیتی معرفی نکرده و به همین سبب، سامسونگ همچنان با هر دو مدل به گونه‌ای مشابه برخورد خواهد کرد و یکی را بر دیگری برتری نخواهد داد.

عده‌ای از افراد در خصوص آینده‌ی گلکسی نوت 4 و احتمال فعال شدن پردازش 64 بیتی در مدل اکسینوس این دستگاه در هنگام اجرای اندروید 5 آبنبات چوبی نگرانی‌هایی دارند. نگرانی اصلی که در پس پرده‌ی این سوال نهفته، از این قرار است که اگر پردازش 64 بیتی در مدل‌های اکسینوس نوت 4 فعال نشود، این دستگاه آینده‌ای در بازار امروز نخواهد داشت؛ به شکلی که این دستگاه از همان زمان عرضه محکوم به باقی ماندن در گذشته است. چنین تفکری چندان صحیح نیست.

اندروید به این زودی‌ها پشتیبانی 32 بیتی را رها نخواهد کرد

اول از همه اینکه، گوشی‌های هوشمند 32 بیتی به این زودی‌ها در معرض خطر انقراض قرار ندارند. تقریبا تمامی گوشی‌های هوشمند عرضه شده در سال 2014 همگی 32 بیتی بودند که پرچمدار تمام سازندگان مطرح اندروید نیز شامل این مساله هستند. هیچ یک از این گوشی‌ها از هیچ نظری قرار نیست از رده خارج در نظر گرفته شوند.

بازار گوشی‌های 64 بیتی اندروید تازه در حال ظهور و شکل‌گیری بوده و اسنپدراگون 810 که گسترده‌ترین بازیگر این میدان محسوب می‌شود به تازگی قرار است در برخی پرچمدارها جای گیرد. بنابراین می‌توان با اطمینان گفت که همچنان قرار است طی سال 2015، انواع گوشی‌های هوشمند 32 بیتی را شاهد باشیم که احتمالا راه خود را به خصوص در سطوح قیمتی پایین‌رده و میان‌رده به سال 2016 نیز باز خواهند کرد.

در حقیقت در بازارهای نوظهور و در حال توسعه نظیر بازار ایران که هنوز تقاضا برای دستگاه‌ها به اشباع نرسیده، حضور گوشی‌های هوشمند 32 بیتی تا سال 2017 میلادی به خوبی مشهود خواهد بود. تنها هنگامی که قیمت نهایی پردازشگرهای 64 بیتی، به هزینه‌ی کنونی چیپ‌های 32 بیتی برسد، پردازنده‌های 64 بیتی به مرور به استاندارد اصلی بازار بدل خواهند شد. 

دوم آنکه، اندروید به این زودی‌ها پشتیبانی 32 بیتی را رها نخواهد کرد. با در نظر گرفتن دوره زمانی طولانی حضور گوشی‌های 32 بیتی در بازار، پشتیبانی از آن‌ها توسط اکوسیستم اندروید برای سال‌های آینده به خوبی صورت خواهد گرفت. در حقیقت هیچ دلیل فنی و مشخصی وجود ندارد که چرا پشتیبانی از پردازش 32 بیتی نیاز به برچیده شدن داشته باشد. هم‌اکنون می‌دانیم که گلکسی نوت 4 فاصله‌ی چندانی با دریافت اندروید 5 آبنبات چوبی ندارد.

اگرچه اندروید 5 از پردازش 64 بیتی پشتیبانی می‌کند، اما به گونه‌ای مشابه و برابر بر روی پردازنده‌های 32 بیتی نیز عمل می‌کند. تمامی مزایای اندروید 5 آبنبات چوبی از جمله حرکت به سوی ران‌تایم ART، در هر دو نسخه‌ی 32 و 64 بیتی این سیستم‌عامل ارائه شده است.

Cortex-A57 سریع‌ترین پردازشگر 32 بیتی آرم است

خیر، آنچه هم‌اکنون خواندید اشتباه نیست. البته که Cortex-A57 با هدف اجرای پردازش‌های 64 بیتی و جایگیری در پردازنده‌هایی با این معماری طراحی شده، اما در حقیقت این هسته یک پردازنده‌ی بسیار خوب 32 بیتی نیز هست. بنا بر گزارش ARM، هسته‌ی Cortex-A57 قادر است نرم‌افزارهای 32 بیتی را با 1.5 برابر سرعت بیشتر در مقابل Cortex-A15 مورد پردازش قرار دهد.

علاوه بر این، کدهای 32 بیتی اجرا شده بر روی پردازنده‌های سری ARMv8 نظیر Cortex-A57، به برخی قابلیت‌های ویژه‌ی AArch نظیر دستورالعمل رمزنگاری در سطح سخت‌افزار و دستورالعمل‌های پیشرفته‌تر SIMD دسترسی خواهند داشت.

عده‌ی بسیاری هنوز تصور می‌کنند در زمینه‌ی پردازش 32 بیتی و 64 بیتی، پشتیبانی از مقدار افسانه‌ای 4 گیگابایت حافظه‌ی رم یکی از موانع اصلی است. اگرچه آدرس‌دهی 64 بیتی امکان استفاده از مقدار بیشترحافظه را فراهم می‌کند، اما پردازنده‌های 32 بیتی سری ARMv7 سال‌هاست امکان گذر از محدودیت 4 گیگابایت را در خود دارند. یک پردازنده‌ی Cortex-A15 قادر است با استفاده از قابلیتی به نام (Large Physical Address Extensions (LPAE تا 1024 گیگابایت حافظه‌ی رم را آدرس‌دهی کند!

در هر حال از منظر آینده نگری، بحث حافظه‌ی رم اعتبار چندانی نخواهد داشت. امکان ارتقای حافظه‌ی گوشی‌های هوشمند وجود ندارد و هنوز دلیلی برای حرکت به مقدار 4 گیگابایت رم نیز وجود نداشته و اغلب دستگاه‌ها حداکثر به 3 گیگابایت حافظه‌ی دسترسی تصادفی مجهز می‌شوند. گلکسی نوت 4 سامسونگ نیز به 3 گیگابایت حافظه‌ی رم مجهز شده و بدون اینکه نوع پردازنده‌ی آن اهمیت داشته باشد، هیچ‌گاه نیازی به پشتیبانی از حافظه‌ی بیشتر از 4 گیگابایت در آن نخواهد بود.

در مجموع می‌توان گفت تصمیم سامسونگ برای استفاده از هسته‌های 64 بیتی در تراشه‌ی اکسینوس 5433، نه به منظور ارائه‌ی قابلیت 64 بیتی، بلکه در راستای بهبود کلی بازده و عملکرد این پردازنده بر روی پردازش و آدرس‌دهی 32 بیتی بوده است. سامسونگ در ادامه‌ی مسیر خود، برای مشخص کردن این رویکرد و کاهش ابهام‌های ایجاد شده، تراشه‌های 64 بیتی خود را در سری جدید اکسینوس با نام Exynos 7 Octa معرفی کرد که بصورت خاص یرای پرچمدارهای 64 بیتی سال 2015 این شرکت در نظر گرفته شده‌اند. تمام این اقدامات در راستای تلاش روزافزون سامسونگ برای بدل شدن به یک بازیگر مهم در بازار چیپ‌های پردازشی توجیه‌پذیر است.

خلاصه اینکه:

  • گلکسی نوت 4 بعنوان یک دستگاه 32 بیتی به بازار عرضه شده است
  • گوشی‌های هوشمند 32 بیتی همچنان حضور چشمگیری در بازار خواهند داشت
  • اندروید 5 آبنبات چوبی از هر دو معماری 32 و 64 بیتی بصورت کامل پشتیبانی می‌کند
  • اندروید برای سال‌های سال از پردازشگرهای 32 بیتی کاملا پشتیبانی خواهد کرد
  •  Exynos 5 Octa 5433 سامسونگ یک پردازنده‌ی 32 بیتی عالی همچون اسنپدراگون 805 است
  • دارندگان نوت 4 نیازی به پشتیبانی از حافظه‌ی رم بالای 4 گیگابایت ندارند

بنابراین اگر هنوز در خصوص خرید گلکسی نوت 4 از این نظر دارای تردید هستید، بهتر است این نگرانی‌ها را فراموش کنید. در هر حال با توجه به مواردی که ذکر شد، اگر احتمال تغییر نحوه‌ی پردازش نسخه‌ی اکسینوس گلکسی نوت 4 به حالت 64 بیتی را غیرممکن فرض نکنیم، مسلما رویکرد و اقدام بسیار دور از انتظاری خواهد بود. سامسونگ در صورتی که پردازش 64 بیتی را در نسخه‌ی اکسینوس گلکسی نوت 4 فعال کند، باعث ایجاد دو دستگی در محصول خود و تردیدهای بیشتر در هنگام خرید محصولات بعدی توسط مشتریان خواهد شد. از هر نظر این اقدام حرکت هوشمندانه‌ای برای این شرکت نخواهد بود.

منبع : androidauthority و wikipedia

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ

ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل