مقالات

زندگی نامه توماس بیز

زندگی نامه توماس بیز

Thomas Bayes-pic

زندگی نامه توماس بیز:

توماس بیز سال ۱۷۰۱ در شهر لندن متولد شد. بعد ازپایان تحصیلات ابتدایی و متوسطه در سال ۱۷۱۹ وارد دانشگاه ادینبرگ شد و در رشته منطق و الهیات به تحصیل پرداخت. توماس بیز علاقه خاصی به علم ریاضیات داشت در این میان به تئوری‌های احتمالات علاقه خاصی داشت؛ همین علاقه باعث شد تا در خصوص علم احتمالات به تحقیق بپردازد.

در سال ۱۷۴۲ توماس بیز به عنوان یکی از اعضای انجمن سلطنتی انگلستان به عنوان یک ریاضیدان برجسته انتخاب شد و تا آخر عمر در این مقام باقی ماند. توماس بیز به آمار و احتمالات علاقه بسیاری داشت و تقریبا بعد از دهه ۱۷۴۰ تمام تمرکز خود را بر این علم گذاشت.

Thomas-Bayes

مهمترین و شناخته شده‌ترین دستاورد علمی توماس بیز قضیه معروف بیز در تئوری احتمالات است که بعد از مرگ وی توسط ریچارد پرایس منتشر شد.

توماس بیز سال ۱۷۵۵ بیمار شد و در سال ۱۷۶۱ فوت کرد. هرچند که نتوانست دستاورد مهم علمی خود را در احتمالات منتشر کند؛ اما ریچارد پرایس بعد از مرگ وی کارهای علمی توماس بیز را منتشر کرد. قضیه بیز در احتمالات روشی برای دسته بندی پدیده‌ها، بر پایه احتمال وقوع یا عدم وقوع یک پدیده‌ است و در نظریه احتمالات با اهمیت و پرکاربرد است.

Bayes

این قضیه از آن جهت مفید است که می‌توان از طریق آن احتمال یک پیشامد را با مشروط کردن نسبت به وقوع و یا عدم وقوع یک پیشامد دیگر محاسبه کرد. در بسیاری از حالت‌ها، محاسبه‌ی احتمال یک پیشامد به صورت مستقیم کاری دشوار است. با استفاده از این قضیه و مشروط کردن پیشامد مورد نظر نسبت به پیشامد دیگر، می‌توان احتمال مورد نظر را محاسبه کرد.

Thomas Bayes-tomb

قضیه بیز کمک بسیار زیادی به توسعه علم احتمالات کرد و تحولی بزرگ در دوران خود برای درک بهتر پدیده‌های احتمالی بوجود آورد.

منبع : WIKIPEDIAbayesian

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ



ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل