مقالات

زندگی نامه پرسی ویلیام بریجمن

زندگی نامه پرسی ویلیام بریجمن

Percy_Williams_Bridgman,_US_physicist

زندگی نامه پرسی ویلیام بریجمن :۱۳۳ سال پیش یعنی ۲۱ آوریل سال ۱۸۸۲ پرسی ویلیام بریجمن - فیزیکدان سرشناس آمریکایی متولد شد. شهرت وی بخاطر کار بر روی فیزیک فشار بالا است که به همین خاطر نیز جایزه‌ی نوبل فیزیک سال ۱۹۴۶ را به خود اختصاص داده است.

پرسی ویلیام بریجمن در شهر کمبریج ایالت ماساچوست آمریکا متولد شد. بعد از پایان دوره‌ی ابتدایی و دبیرستان تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی در دانشگاه هاروارد و در سال ۱۹۰۰ آغاز کرد.

Percy-Williams-Bridgman

پرسی ویلیام رشته‌ی فیزیک را تا مقطع دکترا در دانشگاه هاروارد ادامه داد و بعد از پایان دوره‌ی دکترا از سال ۱۹۱۰ تا زمان بازنشستگی خود در این دانشگاه باقی ماند و به تدریس و تحقیق مشغول بود.

PercyWilliams-Bridgma

در سال ۱۹۰۵ وی تحقیقات خود را در مورد خصوصیات جرم در شرایط فشار بسیار بالا آغاز کرد. در آن دوران تکنولوژی مناسبی برای فراهم کردن فشار مناسب وجود نداشت، لذا دکتر بریجمن مجبور بود برای ساخت تجهیزاتی که بتوانند فشار مورد نظر وی را ایجاد کنند نیز به تحقیق بپردازد.

Percy Williams Bridgman

وی دستگاهی را ساخت که قادر بود در محیط آزمایشگاهی فشاری بیش از ۱۰۰٫۰۰۰ کیلوگرم نیرو بر سانتی متر مربع یا ۱۰ گیگاپاسکال را ایجاد کند که در نوع خود بی‌نظیر بود.

sm_bridgman

دکتر بریجمن با ساخت این دستگاه شروع به تحقیق در مورد خصوصیات مختلفی نظیر رسانایی گرما، جریان الکتریسیته، قدرت انبساطی و بسیاری موارد دیگر کرد که تا آن زمان در فشار بالا مورد بررسی قرار نگرفته بود. دکتر پرسی ویلیام بریجمن در سال ۱۹۴۶ بخاطر دستاوردهای علمی در حوزه‌ی فیزیک فشار بالا مفتخر به دریافت جایزه‌ی نوبل فیزیک شد.

FEM-NOBELPRISTAGARE-Percy Williams Bridgman

وی همچنین دستاوردهای بسیار مهمی در جنبه‌های نظری روش‌های تحقیق علمی از خود برجای گذاشته است و شالوده رشته‌ی فلسفه علم را شکل داده است. بسیاری از متودهای علمی در روش تحقیق از یادگارهای این دانشمند بزرگ است.

quote-percy-williams-bridgman

دکتر پرسی ویلیام بریجمن در اواخر عمر به بیماری سرطان مبتلا شد و بعد از چند دوره‌ی درمان در نهایت در تاریخ ۲۰ آگست سال ۱۹۶۱ و در ۷۹ سالگی در خانه خود دست به خودکشی زد و با یک شلیک یک سلاح گرم به زندگی خود پایان داد.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ



ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل