مقالات سیستم عامل

تنظیمات امنیتی مهم و حیاتی در ویندوز 10

تنظیمات  امنیتی مهم و حیاتی در ویندوز 10

ما هم اکنون با نصب ویندوز 10 به خانواده 67 میلیونی کاربران این نسخه از ویندوز پیوسته ایم . در قابلیت های جدید تعبیه شده از سوی شرکت مایکروسافت در این نسخه از ویندوز  ، حقایقی نهفته است که ناآگاهی از آنها میتواند برای هر شخصی بسیار ناخوشایند باشد .

زمانی که به عنوان مثال ، مرورگر خود را برای پیدا کردن یک رستوران ایده ال  برای سفارش غذا باز می کنیم ، سایت جستجویی مانند Bing به راحتی مکان زندگی مارا شناسایی می کند .

یا فرض کنید یک بنر تبلیغاتی در بالای صفحه سایتی توجه شمارا به خود جلب میکند و شما را کنجکاو می کند تا بر روی آن کلیک کنید. حیرت آور است ! زیرا با یک کلیک ساده شخصی ترین اطلاعات شما مانند نام و حتی نام مستعارتان شناسایی و نمایش داده میشود . قطعا شما از این میزان اطلاعات که ویندوز 10 بدست اورده است شگفت زده خواهید شد .

در واقع ویندوز 10 قادر است اطلاعات کاربران خود را از جمله شماره تلفن ، موقعیت مکانی GPS ، شماره کارت اعتباری و حتی پیام های ویدئویی و صوتی آنها را جمع آوری کند .

البته این یک سرقت نیست ! بلکه شما  در زمان دانلود و نصب ویندوز 10 رسماً با مطالعه  شرایط سرویس ، موافقت و رضایت خود را به  بیانیه ای از سوی مایکروسافت در خصوص جمع آوری اطلاعات حریم شخصی خود ، اعلام کرده اید .

این یکی از اولین و مهمترین نکات امنیتی است که اغلب ما بدون علم و آگاهی و بدون خواندن و فهمیدن شرایط های ذکر شده در هر سرویس ، دریچه ای از حریم شخصی خود را باز و در اختیار جهان می گذاریم .

قطعاً در دنیای تکنولوژی و عصر حاضر مایکروسافت تنها عامل مجرم نیست اما از آنجاییکه در حال حاضر این شرکت سیستم عامل های جدید را ارائه می دهد که عمومیت دارد ، بنابراین وقت آن رسیده است که علم خود را در این خصوص بسط داده و با آگاهی به استقبال قابلیت های شگفت آور مایکروسافت برویم .

در بیانیه حفظ حریم شخصی که قبلا ذکر شد ، مایکروسافت به 3 طریق از اطلاعات شخصی شما استفاده می کند :

  • 1- به منظور اداره کسب و کار ما و ارائه خدماتی که ما عرضه می نماییم ( شامل بهبود و شخصی سازی)
  • 2- به منظور ارسال ارتباطات از جمله ارتباطات تبلیغاتی
  • 3- برای نمایش تبلیغات .

اگر میخواهید بیشتر در مورد چیزهایی که مایکروسافت در مورد آنها صحبت می کند بدانید ، به شما پیشنهاد میشود  به طور جدی به مرور و دقت در بیانیه حفظ حریم شخصی ارائه شده از سوی مایکروسافت بپردازید .

Image result for security window 10

در این مقاله ما چکیده ای از بیانیه حفظ حریم شخصی ارائه شده از شرکت مایکروسافت را برای شما شرح خواهیم داد:

1-به منظور اداره کسب و کار ما : بسیاری از برنامه های مایکروسافت به اطلاعات شخصی ما نیاز دارند تا بتوانند به درستی عمل کنند . به عنوان مثال ، اگر ما بخواهیم از برنامه Maps ( نقشه) استفاده کنیم ، برنامه برای کارکردصحیح  به مکان ما نیاز خواهد داشت .

"یکی از مهمترین بخشهایی که از مکان ما (Location ) به کرات استفاده می کند ، کورتانا به عنوان دستیار هوشمند مایکروسافت است . همانطور که میدانید Cortana دستور صوتی جدید در ویندوز 10 است که برجسته ترین قابلیت این نسخه از ویندوز به شمار می رود . این قابلیت در اصل با مکان یابی کاربر به خیلی از سوالات ویندوز پاسخ می دهد ."

*برای حل این مشکل ، تنها راه استفاده نکردن از کورتانا است .

2- به منظور ارسال ارتباطات : مایکروسافت اطلاعات تماس کاربران را جمع آوری می کند تا این اطمینان حاصل شود که  در صورت بروز هر گونه خطا و خرابی در راههای ارتباطی اولیه ، می تواند به آنها دسترسی داشته باشد . همانطور که خواندیم ، مایکروسافت در بیانیه حریم خصوصی اعلام کرده است که اطلاعاتی از قبیل : شماره تلفن ، ایمیل ، ادرس پستی و غیره را جمع آوری می کند .

اما به راستی مایکروسافت به چه دلیل اطلاعات کاربرانش را  ذخیره می کند ؟ حقیقت این است که این شرکت عمدتاً افشا کرد که از این اطلاعات ، برای ارسال تبلیغات استفاده میکند. در واقع مایکروسافت این کار را انجام می دهد زیرا شما را به عنوان یک مشتری وفادار می خواهد !

* برای مدیریت این ارتباطات در صورت داشتن یک حساب مایکروسافت ، می توانید در این قسمت تنظیمات خود را انجام دهید . و در صورت نداشتن حساب مایکروسافت در این قسمت ثبت نام نمایید.

همچنین لازم به ذکر است که این اطلاعات با "شرکای مایکروسافت" به اشتراک گذاشته شده است .

3- به منظور نمایش تبلغات : به نظر می رسد این گزینه همانند آیین استاندارد اینترنت  ، برای ردیابی کاربران به منظور فروش تبلیغات  استفاده میشود . همانطوری که سرویس های دیگر مانند فیس بوک ، گوگل و غیره این کار انجام می دهند و مایکروسافت نیز مستثنی نمی باشد و با استفاده از این تبلیغات به کسب درآمد می پردازد و با فروش اطلاعات کاربران به تبلیغ کنندگان ثالث ، سودی بیشتر بدست می آورد.

* به منظور مدیریت این بخش با پیروی از این لینک اقدام نمایید . البته لازم به ذکر است با انجام این تنظیمات شما نمی توانید مانع از جمع آوری اطلاعات توسط مایکروسافت شوید و این کار تنها موجب کاهش تبلیغات می شود .

 Image result for cortana

تنظیمات امنیتی

خاموش کردن ردیابی

اولین قدم : منوی start / تنظیمات settings / گزینه privacy

از منوی privacy شما می توانید تنظیم کنید که کامپیوتر چگونه از اطلاعات مکان ، میکروفون ، دوربین و غیره استفاده کند .

در این منو شما می توانید با کلیک بر روی Feedback & Diagnostics و تنظیم  Feedback Frequency بر روی Never  و تنظیم Diagnostic and Usage Data بر روی Basic ، امنیت سیستم خود را افزایش دهید . این کار باعث جلوگیری از جمع آوری تصادفی اطلاعات شما توسط مایکروسافت می شود .

 

محافظت از تاریخچه مرورگر

Edge (مرورگر پیش فرض در ویندوز 10 ) تاریخچه مرورگر اینترنت شما را به منظور کمک به کورتانا به مایکروسافت ارسال می کند  . شما می توانید با کلیک بر روی دکمه بیضی شکل در گوشه بالا سمت راست  Edge  ، این گزینه را خاموش کنید .

سپس به مسیر

Settings > Advanced Settings > View Advanced Settings > Privacy and Services

مراجعه کرده و گزینه Have Cortana Assist Me in Microsoft Edge را خاموش نمایید . همچنین در همان منو، مطمئن شوید که use page prediction to speed up browsing, improve reading, and make my overall experience better خاموش باشد . در واقع این گزینه جهت استفاده از پیش فرض صفحه برای سرعت بخشیدن به مرور ، بهبود خواندن و.. به کار می رود.

ایجاد حساب کاربری در مایکروسافت

ویندوز 10 به طور پیش فرض از شما میخواهد یک حساب کاربری مایکروسافت برای خود ایجاد نمایید . اما اگر شما نگران اطلاعات شخصی خود هستید ، احتمالاً باید از این مرحله چشم پوشی کنید . عدم ایجاد حساب کاربری فعالیت ها و اطلاعات محلی شما را در کامپیوترتان محفوظ نگه میدارد . در حالیکه یک حساب کاربری یک لینک برای مایکروسافت ایجاد می کند تا همه متاداده های شما جمع آوری شده و هویت شما را برایشان مشخص و ذخیره سازد .  

* بنابراین توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که قبل از ایجاد یک حساب کاربری مایکروسافت ، باید مطمئن شویم کهبیانیه حفظ حریم خصوصی  را به خوبی متوجه شده ایم .

به منظور حذف یا مدیریت حساب مایکروسافت خود می توانیم مسیر مقابل را دنبال کنیم : Settings > Accounts > Your Account.

Image result for microsoft account windows 10

 

احتیاط های لازم در رابطه با کورتانا Cortana

نگران نباشید !

در حالی که Cortana ممکن است یکی از بخش های هیجان انگیز ویندوز 10 باشد، اما ظاهراً کمی مزاحم است. زیرا برای انجام وظایف و تعهداتش به مایکروسافت ، باید اطلاعات زیادی راجع به شما جمع آوری کند که این اطلاعات شامل هرچیزی اعم از مکان شما ، مخاطبین شما و حتی مذاکرات و نوشته های شما می باشد . شاید بتوان گفت ناخوشایندتر از همه این است که تعاملات شما به وسیله Cortana ذخیره و به مایکروسافت لینک میشود .

همه اینها بخشی از تلاش مایکروسافت برای ساخت ویندوز 10 به صورت شخصیتر بودن است . اما اگر به نظر شما این امر بسیار ناخوشایند است ، مایکروسافت این اختیار را به شما داده است که  با ورود به بخش تنظیمات ، حریم خود را مدیریت کنید . در این بخش شما قادر هستید تا اطلاعاتی مانند مذاکرات ، لینک ها ، نوشته ها و سایر اطلاعات شخصی که توسط Bing و Cortana از شما جمع آوری شده است ، به راحتی پاک کنید .

مهم : قطعا این پست جهت هوشیار کردن شما در جهت حفظ حریم خصوصی در حساب های کاربری مایکروسافت ارائه شد . داشتن آگاهی در آغاز هر فعالیتی در دنیای تکنولوژی، همان اندازه حائز اهمیت است که در زندگی شخصی خود و هنگام بستن قراردادها و وارد کردن سیاست ها قابل توجه است. 

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ



ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل  

 

1 نظر ثبت شده