ترفند آموزش کامپیوتر و موبایل

راه های گرفتن اسکرین شات در ویندوز

راه های گرفتن اسکرین شات در ویندوز

ایجاد اسناد تصویری با اسکرین شات در ویندوز

شاید برای تمامی کاربران سیستم عامل ویندوز پیش آمده باشد، که به هنگام کار با سیستم خود بخواهند محتوای صفحه را به عنوان عکس ذخیره کنند. دستور اسکرین شات می‌تواند اطلاعات صفحه مانیتور شما را همانطور که هست، ذخیره کند. اما حتی بسیاری از افرادی که کارهای پیچیده‌ با سیستم عامل ویندوز انجام می‌دهند هم با این دستور آشنایی نداشته باشند. راه های گرفتن اسکرین شات از ویندوز در ویندوزهای سری‌ هفت تا یازده تفاوت چندانی نکرده است. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا با انواع راه‌های گرفتن اسکرین شات در سیستم ویندوز آشنا شوید. 

اسکرین شات چیست و چه مواقعی استفاده می‌شود

اسکرین شات (Screen Shot) همانطور که از لغت آن پیدا است، یک عکس از اسکرین یا همان صفحه مانیتور شما می‌باشد. این قابلیت تنها بر روی سیستم عامل ویندوز وجود ندارد، و تقریبا بر روی تمامی وسیله‌های دیجیتال هوشمند مانند تلفن‌های همراه با سیستم‌ عامل‌های مختلف دیده می‌شود. 

اسکرین شات بیشتر برای مواقعی استفاده می‌شود که کاربران قصد دارند بدون یادداشت هیچگونه اطلاعاتی، متن یا عکسی از صفحه خود را ذخیره کنند. اسکرین شات در ویندوز کمی قابلیت‌های گسترده‌تری نسبت به اسکرین شات در موبایل دارد، برای مثال در یکی از روش‌ها می‌توانید تنها قسمتی از صفحه را انتخاب کنید و آن را به عنوان عکس ذخیره کنید. امروزه راه های گرفتن اسکرین شات در ویندوز به قدری افزایش پیدا کرده است که این دستور کاربردی برای کاربران بسیار ساده شود. 

راه های گرفتن اسکرین شات در ویندوز را می‌دانید؟

همانطور که پیش از نیز گفته شد، امروزه راه های گرفتن اسکرین شات در ویندوز زیادی شده است و هر کاربری می‌تواند با سلیقه خود یکی از آن‌ها را برای انجام این دستور کاربردی انتخاب کند. در ادامه این بخش با روش‌هایی آشنا می‌شویم که برخی از آن‌ها مدت‌ها پیش روی ما است و ما نمی‌دانستیم از آن‌ها چه استفاده‌ای کنیم. برای مثال آیا می‌دانستید با فشردن یک دکمه بر روی کیبرد خود می‌توانید همین حالا از صفحه مانیتور اسکرین شات بگیرید؟! 

Snipping Tool از بهترین راه های گرفتن اسکرین شات در ویندوز 10

یکی از راه های گرفتن اسکرین شات در ویندوز استفاده از یکی از برنامه‌های ویندوز است که به طور خودکار نصب می‌باشد، آن هم استفاده از نرم‌افزار اسنیپینگ تول (Snipping Tool) است. این نرم‌افزار از سری ویندوز‌های ویستا در سال 2002 به این سیستم عامل اضافه شد و یک جورایی از برنامه‌های قدیمی ویندوز به شمار می‌رود.

برنامه اسنیپینگ تول یکی از بهترین و آسان‌ترین روش‌های گرفتن اسکرین شات از صفحه مانیتور است که می‌تواند یک عکس از قسمتی از صفحه یا تمام صفحه بگیرد. این ابزار بارهای در آستانه حذف از سیستم عامل‌های ویندوز قرار گرفته است اما در سری جدید ویندوز یعنی ویندوز 11 نیز شاهد این نرم‌افزار هستیم.

نحوه استفاده از ابزار Snipping Tool

شاید بسیاری از کاربران اسم برنامه اسنیپینگ تول را هم نشنیده باشید، به دلیل این که برای پیدا کردن این برنامه باید اسم آن را _Snipping Tool_ در قسمت سرچ تسکبار (Taskbar) جستجو کنید. با باز کردن این برنامه پنجره کوچکی بر روی مانیتور پیدا می‌شود که دارای گزینه‌های مختلفی است. برای گرفتن آنی اسکرین شات می‌توانید از گزینه New استفاده کنید. پس از آن می‌توانید دو راس یک مستطیل را در صفحه خود بزرگ و کوچک کنید تا از اطلاعاتی که عکس بگیرید.

Snip & Sketch یکی دیگر از راه های گرفتن اسکرین شات در ویندوز

از برنامه‌های دیگری که می‌توانید با آن از صفحه خود اسکرین شات بگیرید، برنامه اسنیپ اند اسکچ است. این برنامه کمی پیشرفته‌تر از برنامه اسنیپینگ تول می‌باشد. از کارایی‌های بیشتر این برنامه می‌توان به دسترسی به تصاویر و اشتراک‌گذاری اشاره کرد. 

دو راه برای دسترسی به برنامه اسنیپ اند اسکچ وجود دارد که ساده‌ترین آن فشردن میانبر کلید‌های ویندوز + شیفت + S است. همچنین می‌توانید با جستجو کردن نام Snip & Sketch در قسمت سرچ تسکبار این نرم‌افزار را باز کنید. 

نحوه استفاده از برنامه Snip & Sketch

برای استفاده از اسنیپ اند اسکچ، پس از باز کردن برنامه با پنجره بزرگی روبرو می‌شوید که برای گرفتن اسکرین شات باید بر روی نیو کلیک کنید. با کلیک بر روی نیو می‌توانید حالت دلخواه خود را برای گرفتن اسکرین شات از صفحه استفاده کنید. همچنین می‌توانید با گزینه تاخیر 3 تا 10 با تاخیر از زمان کلیک خود بر روی صفحه اسکرین شات بگیرید. 

دکمه پرینت اسکرینفزار

دکمه پرینت اسکرین (Print Screen) بر روی کیبورد از آن دسته کلیدهایی است که شاید در طول تجربه کاربری خود به فکر کارایی آن نیز نیافتاده باشید. این کلید با نام "Print Screen" یا "Print Screen Sysrq" بالای کلیدهای Delete و Insert قرار دارد. با فشردن این کلید و باز کردن برنامه پینت (Paint) بر روی صفحه کلیک راست کنید و پیست را بزنید یا می‌توانید از میانبر کلیدهای کنترل + V برای انجام این کار استفاده کنید.

گرفتن اسکرین شات از صفحه با استفاده از کلید پرینت اسکرین شاید آسان‌ترین و سریع‌ترین راه گرفتن اسکرین شات از صفحه باشد که کاربران بتوانند از آن استفاده کنند. از رو‌ش‌های دیگر گرفتن اسکرین شات می‌توان به برنامه‌های جانبی مانند (لایت شات) Lightshot اشاره کرد.  

اسکرین شات؛ دستوری کاربردی در ویندوز

گرفتن اسکرین شات در کامیپوتر شاید برای برخی از کاربران مبتدی یا افرادی که به این قابلیت نیاز پیدا نکرده‌اند، امری ناشناخته باشد. اما در این مطلب دیدیم که برای گرفتن اسکرین شات در ویندوز هم کاربردها و هم روش‌های مختلفی وجود دارند. روش‌هایی که کاربران می‌توانند بدون نیاز به برنامه‌های پیچیده، اطلاعات صفحه خود را به عنوان عکس ذخیره کنند. از این روش‌ها می‌توان به استفاده از برنامه Snipping Tool اشاره کرد که به صورت خودکار در ویندوز نصب است.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ

ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل