آموزش نرم افزار و اپلیکیشن آموزش کامپیوتر و موبایل

بهترین نرم افزارها برای بازیابی اطلاعات هارد | قوی‌ترین نرم افزارهای ریکاوری هارد

بهترین نرم افزارها برای بازیابی اطلاعات هارد | قوی‌ترین نرم افزارهای ریکاوری هارد

از دست‌رفتن اطلاعات، بخش ناخوشایندی از دنیای دیجیتال است؛ اغلب افراد تجربه حذف تصادفی اطلاعات مهم خود از روی گوشی هوشمند یا کامپیوتر را دارند که شرایط استرس‌زا و ناراحت‌کننده‌ای برای آن‌ها ایجاد می‌کند. خوشبختانه نرم افزارهای بازیابی اطلاعات هارد به بازیابی فایل‌های از دست‌رفته شما کمک می‌کنند؛ حتی زمانی‌که نسخه پشتیبان از آن‌ها تهیه نکرده باشید. 

در این مطلب به معرفی بهترین نرم افزارها برای بازیابی اطلاعات هارد و کارت حافظه می‌پردازیم و روش کار با هریک از آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. درصورتی که تمایل دارید تا با قوی‌ترین نرم افزارهای ریکاوری هارد بیشتر آشنا شوید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

معرفی بهترین نرم افزارها برای بازیابی اطلاعات هارد

هنگامی‌که اطلاعات مهمی را به‌طور ناگهانی از کامپیوتر یا هارد اکسترنال خود حذف می‌کنید، تا زمانی‌که فایل دیگری را در آن فضا جایگزین نکرده باشید؛ امکان بازیابی اطلاعات موردنظر شما وجود خواهد داشت. در چنین شرایطی، با استفاده از نرم افزارهای ریکاوری هارد می‌توانید به جست‌وجو و بازیابی اطلاعات خود بپردازید.

در ادامه به معرفی و نحوه کار با بهترین نرم افزارها برای بازیابی اطلاعات هارد می‌پردازیم.

نرم افزار EaseUS Data Recovery Wizard

این برنامه یکی از قوی‌ترین نرم افزارهای ریکاوری هارد است که کار‌کردن با آن بسیار ساده است. با استفاده از این نرم افزار می‌توانید اطلاعات از دست‌رفته خود را در دسکتاپ، پوشه‌ها، پارتیشن‌ها، هارد دیسک یا هرنوع دستگاه ذخیره‌سازی خارجی جست‌وجو کنید.

در مرحله اول لازم است که فضا یا پارتیشن موردنظر خود را برای جست‌وجو انتخاب کرده و اسکن کنید.

 

در مرحله دوم، پس از کامل‌شدن اسکن، امکان مشاهده پیش‌نمایشی از فایل‌ها برای شما فراهم می‌شود. همچنین دسته‌بندی و امکان فیلتر‌کردن فایل‌ها به شما کمک می‌کند که با سرعت بیشتری به فایل از دست‌رفته خود در میان فایل‌های ویدیویی، صوتی، تصویری یا اسناد دست پیدا کنید.

در مرحله سوم پس از یافتن فایل موردنظر می‌توانید با انتخاب گزینه Recover، محلی برای ذخیره نمودن آن درنظر گرفته و آن را بازیابی نمایید.

نرم افزار EaseUS Data Recovery Wizard به عنوان یکی از بهترین نرم افزارها برای بازیابی اطلاعات هارد، برای سیستم عامل ویندوز، مک‌او‌اس، اندروید و iOS قابل استفاده است و نسخه‌ای جداگانه برای هر‌پلتفرم دارد.

در نسخه رایگان این نرم افزار می‌توانید حداکثر تا 2 گیگابایت اطلاعات را ریکاوری نمایید. برای دستیابی به نسخه کامل و استفاده‌های پیشرفته‌تر از این برنامه نظیر بازیابی داده‌ها در فضای ابری، لازم است که هزینه‌ای حداقل معادل با 89.95 دلار پرداخت نمایید.

معرفی بهترین نرم افزارها برای بازیابی اطلاعات هارد: نرم افزار Wondershare Recoverit

این برنامه که زیرمجموعه‌ای از قوی‌ترین نرم افزارهای ریکاوری هارد به‌حساب می‌آید؛ بسیار انعطاف‌پذیر است و برای بازیابی فیلم‌ها، تصاویر، فایل‌های صوتی و اسناد و مدارک از کامپیوترهای شخصی با سیستم عامل ویندوز یا Mac ، هارد اکسترنال، کارت حافظه گوشی‌های هوشمند و انواع فلش‌مموری‌ها کاربرد دارد.

این برنامه، تمام درایوهای ذخیره‌سازی اتصال یافته به کامپیوتر شما را در قالب داشبوردهایی نشان می‌دهد. با انتخاب هریک از پوشه‌ها می‌توانید مسیر مشخصی را در کامپیوتر خود برای بازیابی اطلاعات اسکن نمایید. یکی از محدودیت‌های این برنامه، آن است که نمی‌توان به‌طور همزمان چند درایو را برای جست‌وجوی فایل‌های از دست‌رفته اسکن نمود؛ همچنین امکان ذخیره نتایج جست‌وجو وجود ندارد.

پس از آنکه اسکن درایو موردنظر انجام شد، فایل‌های بازیابی شده بر اساس نوع و مسیر قرارگرفتن آن‌ها بخش‌بندی می‌شوند. نرم افزار Wondershare Recoverit همچنین به‌صورت کارآمد و مؤثر، فایل‌های سیستمی و فایل‌های RAW را برچسب‌گذاری می‌کند تا بدون مسیریابی قابل‌دستیابی باشند. علاوه‌بر آن، پیش‌نمایشی از فایل‌ها برای شناسایی آسان‌تر اطلاعات موردنظر را در اختیار شما قرار می‌دهد.

خوب است بدانید که محدودیت حجمی بازیابی اطلاعات برای نسخه رایگان این نرم افزار 100 مگابایت است. برای بازیابی نامحدود داده‌ها لازم است که نسخه کامل آن را با قیمت 79.95 دلار خریداری نمایید.

نرم افزار Stellar Data Recovery

نرم افزار Stellar Data Recovery، نوع دیگری از بهترین نرم افزارها برای بازیابی اطلاعات هارد است که برای شما این امکان را فراهم می‌کند تا به‌طور اختصاصی فایل از دست‌رفته خود را میان فایل‌های مختلف ویدیویی، صوتی و غیره جست‌وجو نمایید. 

همچنین درصورتی که فرمت فایل حذف‌شده خود را به یاد داشته باشید با سرعت بیشتری می‌توانید به آن دست پیدا کنید؛ به‌طور مثال، با استفاده از این برنامه به عنوان یکی از قوی‌ترین نرم افزارهای ریکاوری هارد، می‌توانید در میان فایل‌های ویدیویی، تنها به جست‌وجوی فایل‌هایی با فرمت MP4 بپردازید.

البته لازم به ذکر است که در نسخه رایگان آن تنها می‌توانید 1 گیگابایت از اطلاعات خود را بازیابی کنید و استفاده از تمام ویژگی‌ها و امکانات این برنامه نیازمند تهیه نسخه اصلی آن است که سالانه هزینه‌ای برابر با 79 دلار دارد.

رابط کاربری این برنامه چهار وظیفه اصلی شامل بازیابی اطلاعات، مانیتور درایو، تعمیر ویدیو و تعمیر تصاویر را نشان می‌دهد. برای استفاده از آن جهت بازیابی اطلاعات، کافی است گزینه Recover Data انتخاب شود تا تصویر زیر نمایش داده شود.

سپس می‌توانید یکی از انواع دسته‌بندی‌ها را انتخاب‌کرده و به جست‌وجوی فایل موردنظر خود بپردازید. پس از یافتن فایل حذف‌شده، با استفاده از گزینه Recover می‌توانید آن را بازیابی و ذخیره نمایید.


معرفی بهترین نرم افزارها برای بازیابی اطلاعات هارد: نرم افزار Disk Drill

نرم افزار Disk Drill که در زمره بهترین نرم افزارها برای بازیابی اطلاعات هارد قرار می‌گیرد، قابلیت‌هایی فراتر از ریکاوری اطلاعات اولیه هارد و کارت حافظه دارد.

از این برنامه می‌توان حتی برای بازیابی اطلاعات حذف‌شده در گوشی‌های هوشمند با سیستم عامل اندروید و iOS نیز بهره گرفت. همچنین این نرم افزار برای کامپیوترهای Mac این امکان را فراهم می‌کند تا با استفاده از پشتیبان‌گیری، داده‌ها را ریکاوری نماید.

نرم افزار Disk Drill، به عنوان یکی از قوی‌ترین نرم افزارهای ریکاوری هارد، از روش‌های مختلفی برای بازیابی اطلاعات استفاده می‌کند که در ادامه به‌آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • اسکن سریع (Quick Scan): این روش، سریع‌ترین و ایده‌آل‌ترین شیوه برای بازیابی فایل‌هایی است که به‌تازگی حذف شده‌اند. همچنین برای بازیابی فایل‌هایی که اخیراً از سطل زباله (Recycle Bin) حذف کرده‌اید مناسب است. اثربخشی این روش به زمان حذف اطلاعات بستگی دارد؛ به طوری‌که امکان ریکاوری اطلاعاتی که 2 ساعت پیش حذف نموده‌اید بسیار بیشتر از فایل‌هایی است که 48 ساعت پیش از دست‌رفته‌اند.
  • تخصیص اطلاعات موجود (Allocate Existing Data): درصورتی که نمی‌توانید اطلاعات خود را در File Explorer (برای ویندوز) یا   Finder (برای مک‌او‌اس) بیابید می‌توانید از این روش برای بازیابی اطلاعات خود استفاده کنید.
  • انواع روش‌های بازیابی (All Recovery Methods): این روش، ترکیبی از روش‌های قبلی بازیابی اطلاعات را برای جست‌وجو و ریکاوری فایل‌ها مورد استفاده قرار می‌دهد.

با توجه به نوع اطلاعات از دست‌رفته خود می‌توانید هر یک از روش‌های یاد‌شده را برای ریکاوری آن‌ها مورد استفاده قرار دهید. با این‌حال، روش سوم در بازیابی اطلاعات توسط Disk Drill بهتر عمل می‌کند.

یکی از محدودیت‌های این نرم افزار، طراحی ابزار جست‌وجو است. به‌عبارت دیگر، زمانی‌که شما فایلی را جهت بازیابی جست‌وجو می‌کنید؛ فایل موردنظر به شما نمایش داده نمی‌شود و تنها مسیر یافتن نتایج جست‌وجو مشخص می‌شود. به همین دلیل ناگزیرید که هریک از پوشه‌ها را جداگانه برای یافتن فایل موردنظر خود بررسی نمایید.

صرفنظر از این محدودیت، Disk Drill به عنوان یکی از بهترین نرم افزارها برای بازیابی اطلاعات هارد، عملکرد بی‌نظیری دارد. در این نرم افزار، امکان فیلتر‌کردن فایل‌ها بر اساس تاریخ و حجم آن‌ها نیز وجود دارد. ضمناً ابزار فیلتر، این امکان را برای شما فراهم می‌آورد تا نتایج تکراری را از فهرست جست‌وجو پنهان نمایید. 

نرم افزار Disk Drill نیز مانند سایر نرم افزارهایی که در زمره بهترین نرم ‌افزارها برای بازیابی اطلاعات هارد قرار می‌گیرند؛ در نسخه رایگان خود برای بازیابی اطلاعات محدودیت حجمی دارد. به‌طوری که تنها می‌توانید 500 مگابایت از اطلاعات از دست‌رفته خود را ریکاوری نمایید؛ بنابراین برای بهره‌مند‌شدن از نسخه کامل آن لازم است هزینه آن را که حدود 89 دلار است، پرداخت نمایید.

سخن پایانی بهترین نرم افزارها برای بازیابی اطلاعات هارد

حذف‌شدن تصادفی اطلاعات ضروری از روی کامپیوتر، کارت حافظه گوشی هوشمند یا فلش‌مموری‌ها، موقعیتی بسیار اضطراب‌آور و ناراحت‌کننده برای افراد به‌وجود می‌آورد. بسیاری از افراد نیز برای حل این مشکل به دنبال پیدا‌کردن بهترین نرم افزارها برای بازیابی اطلاعات هارد خود هستند.

در پاسخ به این دغدغه، در این مطلب به معرفی قوی‌ترین نرم ‌افزارهای ریکاوری هارد پرداختیم و ویژگی‌ها و نحوه کار با هریک از این نرم افزارها را مورد بررسی قرار دادیم.

در پایان باید گفت که چه اطلاعات شما به‌صورت تصادفی از بین رفته باشند و چه به علت حمله بدافزارها فایل‌های خود را از دست داده باشید؛ تا زمانی‌که اطلاعات جدیدی را بر روی فضای ذخیره‌سازی موردنظر منتقل نکرده باشید؛ جای نگرانی وجود ندارد و با استفاده از نرم افزارهای یادشده که جزء بهترین نرم افزارها برای بازیابی اطلاعات هارد محسوب می‌شوند، می‌توانید اطلاعات خود را بازیابی کنید. اما متأسفانه ریکاوری اطلاعات حذف شده از روی فضایی که داده‌های جدیدی بر روی آن‌ قرار‌گرفته دشوار و حتی گاهی غیرممکن است.

درصورتی که در مورد این مطلب دیدگاهی دارید می‌توانید با ما و سایر کاربران سایت در میان بگذارید.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ

ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل